Je sice skvělé mít vysokoškolský diplom, ale jeho lesk se ztrácí tváří v tvář faktu, že uchazeči chybí nezbytná praxe v oboru. Ale jak získat praxi a přitom nešidit studium? Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně našla na tento problém recept. Nabízí svým studentům, aby získali praxi už během studia v rámci studentských projektů.

"V běžné komunikační agentuře v praxi spolu musí komunikovat jak manažeři, ekonomové, kreativní pracovníci marketingu i výtvarníci, kteří hledají správnou výtvarnou stránku reklamního projektu," vysvětluje Eva Šviráková, koordinátorka studentských projektů.

Na fakultě jsou zastoupeny oba směry, studují zde studenti jednak obor marketingové komunikace, ale také obor multimédia a design. "Proč by nemohli komunikovat už na studiích a zkusit vytvořit spolu smysluplný výstup? Cílem tedy bylo, aby si zkusili na reálném projektu, jak to bude jednou v praxi," dodává. Během akademického roku probíhá ve Zlíně zhruba 15 reálných projektů, s ročním obratem 2,5 mil. Kč.

Princip studentských projektů je jednoduchý, zapojit studenty do reálného života a připravit na skutečné podmínky, na které narazí během své budoucí práce. Účastníci projektů tak řeší problémy jako probdělé noci při vymýšlení konceptů projektů, hořící termín odevzdání, vyplňování nejrůznějších formulářů a hlavně kontakt s partnery z reálných firem. Studenti tak připravují například soutěž Miss Academia s podtitulem Miss, která má smysl, ve které soutěží vysokoškolačky. Rovněž konferenci Projektový management - teorie a praxe připravují studenti. Ti stojí také za mezinárodní soutěží módní tvorby B'Fashion.

Okusit si svůj obor


"Výborné je, že člověk tak vlastně může zjistit, co mu jde a nejde, nebo co ho baví a co ne, ještě předtím, než se tím začne živit," říká Kateřina Buzková, projektová manažerka Miss Academia. "Projekty mi ukázaly cestu a směr, kterým bych se v budoucnu chtěla ubírat. Za krátký čas jsem si vyzkoušela doslova na "vlastní kůži" to, co bych se z knih a přednášek nikdy nenaučila," popisuje Zuzana Jankechová, manažerka projektu 8. reprezentační ples Univerzity Tomáše Bati.

Aleš Durďák, manažer projektu Galerie v Uherském Hradišti, vnímá svoji praxi jako jednoznačnou výhodu oproti ostatním studentům. "Dává mi to možnost mít větší rozhled, než mají mí spolužáci, což je pro mě jistou výhodou do budoucna. Dostal jsem se "pod pokličku"," říká. Konkrétně se učí, jak připravit vernisáž. "Vidím postupy, ke kterým bych se v normálním životě nedostal," doplňuje.

"Projekty, to je pro studenty především výzva. Jejich realizace, to je neustálé prověřování studentovy síly vůle, motivace, odolnosti vůči stresu, schopnosti toho, jak dokáže čelit problémům, talentu ke zvládání komunikace s rozdílnými povahovými osobnostmi a celkově schopnosti obstát v reálném pracovním životě. A já jsem chtěla zjistit, jestli se dokáži se vším se ctí poprat," popisuje svoji motivaci Markéta Bouchalová, projektová manažerka Miss Academia.

Praxe k nezaplacení


Obrovský význam mají studentské projekty pro budoucí uplatnění studentů na trhu práce. Každá praxe je totiž pro studenty dobrá, přinejmenším jako zmínka v životopise. "Naši studenti mají oproti těm z ostatních VŠ obrovskou výhodu, že odcházejí do života vybaveni dostatečnou praktickou zkušeností a kontakty. To vše, pokud jsou šikovní a chtiví něco se naučit nad rámec běžných požadavků. Často se stává, že nastupují k zaměstnavateli, se kterým spolupracovali během studia a on s nimi byl spokojený," vysvětluje Petr Podlešák, pedagog a supervizor projektu Cena Salvator, který oceňuje mimořádné ceny ve Zlínském kraji. Podlešák se domnívá, že marketingová komunikace je obor, který praxi vyžaduje sám o sobě.

Pozitivně hodnotí praxi i samotní studenti. "Určitě moje účast na projektu má pro mou budoucnost velký přínos už v tom, že jsem získala určité sebevědomí, že zvládnu víc, než jsem si myslela," je přesvědčená Jana Matysová - finanční manager projektu B'Fashion in Zlín. Praxe není zkrátka dost a právě praktické zkušenosti jsou tím, co od sebe odlišuje jednotlivé uchazeče o zaměstnání.

"Zkusila jsem si již několik výběrových řízení a vím, že zaměstnavatelé reagují na vysokoškolskou projektovou činnost se zájmem. Ptají se, co tato zkušenost obnášela, s čím jsem se setkala a jaké problémy jsem řešila," popisuje své zkušenosti Markéta Bouchalová. "Má-li člověk alespoň nějaké pracovní zkušenosti získané na škole, předstupuje před potenciálního zaměstnavatele s větším sebevědomím," dodává. Podle ní platí, že člověk s praxí se už tolik nebojí své pracovní budoucnosti jako ten, který praxi nemá. n