Základem je důvěra. Ti lidé přicházejí za mnou proto, aby mohli své pocity, bolesti a představy s někým probrat a prodiskutovat je, současně očekávají podporu a pomoc při hledání svých řešení. Setkávám se někdy až s neuvěřitelnými osudy. S klientem pak po krůčkách objevujeme, jak jeho složitou situaci lze řešit, jaké cesty se před ním mohou odvíjet. Přitom překonává různé bloky a bariéry.

Kariérní poradenství není nic nového, praktikuje se na školách a úřadech práce při volbě povolání a bývá určeno zejména mladým lidem, později i nezaměstnaným, kteří přicházejí na úřady práce hledat nabídky pracovního uplatnění nebo mění či doplňují si svou kvalifikaci v odborných rekvalifikačních kurzech. Méně se však ještě před pár lety, v době ekonomické konjunktury, hovořilo o celoživotním kariérním poradenství, které se zaměřuje i na kvalifikované a zkušené odborníky, kteří z nejrůznějších důvodů chtěli nebo museli změnit svou profesi, obor, pracovní kariéru. O pracovní nabídky před pár lety nouze nebyla, a tak se problematika dlouhodobějšího plánování priorit a vizí, kudy chce člověk ve svém pracovním i osobním životě jít, odsouvala, až přijde ta vhodná chvíle. A ta pro mnohé skutečně přišla - zvnějšku s ekonomickou krizí. Pro mnohé nečekaně a překvapivě.

SLADĚNÍ PRACOVNÍHO A OSOBNÍHO ŽIVOTA

Komplexnější vnímání profesní kariéry a její sladění s osobním životem se stává v současnosti velkým tématem. "Jednak pro mladší generaci, která v některých sektorech dostává v budování kariéry obrovské šance - ovšem na úkor volného času a osobního života, a proto hledá způsoby, jak tuto komplikovanou situaci zvládnout nejlépe a bez újmy na zdraví. A jednak se poradenství v kariéře stává velkou výzvou pro generaci střední anebo profesně i věkově seniorštější, která už nechce žít životem, kde všechen prostor, energii a čas vyplňují pracovní povinnosti, stres, zaměření na výkon, soutěžení ve firmě, kdo je lepší apod. Tato generace po zkušenostech z tvrdé práce v byznysu chce další část pracovního života prožít s pocitem, že dělá něco zajímavého, něco, co umí a co ji baví a co přináší hodnotu i ostatním. A současně chce mít čas na rodinu, děti, na sebe a své zdraví, odpočinek," komentuje současnou situaci v kariérním poradenství pro manažery a kvalifikované odborníky Jana Körbelová, partner a konzultantka společnosti TOPSEARCH, v níž se mimo jiné věnuje individuálnímu poradenství v oblasti rozvoje kariéry.

Celou kariéru se potkávala s manažery, se kterými probírala jejich pracovní a často i osobní problémy. Poslední dva roky je více v kontaktu s manažery, kteří během recese o práci přišli a hledají nové možnosti svého uplatnění. Podle ní také přibývá lidí kolem čtyřicítky a výše, kteří mají velmi dobrou pracovní pozici u svých zaměstnavatelů, ale uvažují o změně kariéry a stylu života. Bilancují dosavadní život, cítí se opotřebovaní, někdy na pokraji vyhoření a chtějí pracovní kariéru nasměrovat jinak, protože začínají o svém životě přemýšlet v souvislosti s osobním životem a v delší perspektivě. "Začínají myslet dlouhodobě, vytyčují si životní priority, třídí své hodnoty, chtějí se v práci realizovat a být šťastnější," doplňuje Jana Körbelová. I v tom může kariérní poradce pomoci.

Někteří klienti Jany Körbelové mají sice od zaměstnavatele k dispozici kouče, ale s ním řeší spíše cíle zaměřené na pracovní výsledky a výkon. I když se pracovní a osobní problémy těsně prolínají, obvykle s firemním koučem své osobní problémy raději řešit nechtějí. Někteří se obávají, aby to nebylo bráno jako jejich slabina, jiní zas mají strach, aby se jejich osobní problémy a kritické názory náhodou nedostaly k jejich nadřízeným. Jsou proto ochotni do kariérového poradenství sami investovat a začít sami pracovat na sobě. S podporou nezávislých poradců.

PŘÍLEŽITOST K PROVÁDĚNÍ ZMĚN VE FIRMÁCH

"Kariérové poradenství vzniklo před řadou let vlastně jako součást outplacementu, který organizace ve světě i u nás nabízejí lidem, s nimiž se rozcházejí. Outplacement poskytuje propouštěným první odbornou pomoc při hledání dalšího pracovního místa," říká Jana Körbelová, která ve své více než patnáctileté praxi personální manažerky programy outplacementu několikrát realizovala. Rozsah tohoto kariérního poradenství v rámci outplacementu bývá různý, může zahrnovat pár hodin, ale i několik týdnů či měsíců, většinou probíhá individuálně, některé části skupinově, vždy v něm ale jde o pomoc při překonání šoku ze ztráty zaměstnání, nabízí sebepoznání a podporu při zvyšování motivace k hledání nové práce, vedení při přípravě životopisů a nácviku pohovorů a pomoc s hledáním nového uplatnění, stanovení finanční strategie a další aktivity. "Tuto poradensko-tréninkovou část outplacementu je přitom možné pojmout komplexněji i jako velice účinný nástroj pro implementaci změn ve firmě, přípravu zůstávajících manažerů na změny, kterými firma prochází, případně na jejich novou pozici v rámci firmy a interního trhu práce. Čili jako kariérové poradenství pro ty, co ve firmě zůstávají," doplňuje Jana Körbelová, která tuto variantu kariérního poradenství u svých zaměstnavatelů rovněž zajišťovala a realizovala.

Především je ovšem kariérové poradenství velmi vhodné pro lidi, kteří sami od sebe začínají uvažovat o změně ve své dosavadní kariérní dráze, začnou se na ni i na své schopnosti a zkušenosti dívat jinak, chtějí poznat svůj vlastní osobnostní potenciál, aby mohli budovat novou pracovní etapu.

Ostatně i Jana Körbelová se ocitla v situaci, kdy si uvědomila, že takhle už dál pokračovat nechce a že musí svůj profesní život radikálně změnit. Přemýšlela, jak své zkušenosti i dovednosti dál a jinak využít a jaký druh práce by se jí zamlouval. V kariérovém poradenství se "našla". "Pomáhají mi zkušenosti z byznysu a každodenního řešení různých situací s kolegy, manažerské dovednosti, zjistila jsem, že mou silnou stránkou jsou komunikační a sociální dovednosti, schopnost vzbudit důvěru a naslouchat. Díky jednomu svému osvícenému zaměstnavateli jsem absolvovala několik kurzů koučování, emoční inteligence a leadershipu. Snažím se toto vše využít v práci s lidmi, kteří si chtějí otevírat nové životní a kariérní cesty," říká o sobě a své poradenské činnosti.

BEZ DŮVĚRY TO NEMÁ SMYSL

Její přístup je založen na mixu poradenství a celostního koučinku. Manažeři potřebují nezaujatého posluchače a průvodce, s kterým by mohli probrat své problémy z různých oblastí, bez pocitu jakýchkoliv dopadů a následků, což jim může poskytnout opravdu zkušený, nezávislý senior poradce, který již prošel celou řadou životních situací. Zkušenost je sice nepřenosná, ale umožňuje vidět situace z jiného úhlu, s odstupem, dají se z ní vybrat určité vzorce chování, reakce na situace apod. Musí být současně empatická a vnímavá, s každým klientem je potřeba postupovat jinak - individuálně, neboť každý jsme osobnostně jiný, neseme si v sobě svůj osobitý příběh. "Základem je důvěra. Ti lidé přicházejí za mnou proto, aby mohli své pocity, bolesti a představy s někým probrat a prodiskutovat je, současně očekávají podporu a pomoc při hledání svých řešení. Setkávám se někdy až s neuvěřitelnými osudy. S klientem pak po krůčkách objevujeme, jak jeho složitou situaci lze řešit, jaké cesty se před ním mohou odvíjet. Přitom překonává různé bloky a bariéry. Např. u toho, kdo pochybuje, že si práci najde, posilujeme jeho sebevědomí, sebeprezentaci, u někoho naopak začínáme tím, že se musí vyrovnat s realitou, snést se z vrcholu, kde dosud jako vysoce postavený manažer žil. A začít s ním od bodu 0 modelovat možnosti, čím by se mohl v novém profesním životě zabývat, co umí, jaké má zájmy, koníčky. Těch příležitostí lze objevit řadu, nemusí to být jen nové místo u jiné firmy. Tito lidé mohou zúročit své zkušenosti jako poradci, interim manažeři, založit si vlastní byznys. Ovšem k definitivnímu rozhodnutí musí dojít sami. Já je beru takové, jací jsou, nehodnotím, nekomentuji, to není moje role," říká Jana Körbelová.

Jelikož důvěra je alfou a omegou poradenského vztahu, nejprve nabídne klientovi úvodní "oťukávací" sezení, aby se oba přesvědčili, zda si navzájem vyhovují. Proberou si hlavní problém, který klient řeší, vyjasní si očekávání klienta a dohodnou se na postupných cílech, nastaví podmínky spolupráce. "Ideální je jedno sezení v rozsahu 60-90 minut během 1-3 týdnů, ale konzultace mohou být podle potřeby i delší a mít intenzivnější frekvenci. Délka společné práce záleží na očekávání a cílech klienta, obvykle několik týdnů nebo měsíců," upřesňuje Jana Körbelová.

ŠTĚSTÍ PŘEJE PŘIPRAVENÝM

A jakých výsledků lze po pár týdnech nebo měsících aktivních sezení dosáhnout? "Mám několik klientů, kteří už vědí, jak bude jejich kariéra za rok, za dva pokračovat. Při své dosavadní práci, kde se už déle necítí dobře, si připravují nový projekt své kariéry, třeba založení vlastní firmičky nebo ve spolupráci s přáteli poradenskou praxi apod. " Někdy se objeví nová šance v koníčcích.

Kupříkladu paní, která byla na mateřské a nemohla najít pro své dítě školku, založila společnost na hlídání dětí, vyjmenovává Körbelová s radostí příklad, kdy se klientům daří. Nebo ráda vzpomíná na klienta, který si s její pomocí dokázal ve velmi náročné a stresující pozici racionálně naplánovat dva roky tvrdé práce, aby splatil hypotéku a vytvořil rezervu prostředků pro uživení rodiny. Ve firmě ty dva roky vysloveně přežíval, ale šance nového začátku ho motivovala natolik, že ve firmě "nevyhořel". Souběžně si budoval zázemí pro rozjezd vlastní malé firmičky. Dnes je úspěšný podnikatel, vnitřně vyrovnaný, má čas na děti i na cestování s manželkou. Rodina se mu nerozpadla.

KLIENT MUSÍ AKTIVNĚ PARTICIPOVAT

Kdo by si myslel, že kariérní poradenství je příjemné popovídání, jakási vrba, ukrutně se mýlí. Vyžaduje spolupráci a velice aktivní účast klienta. Jako při koučování je tou prvotní aktivitou zapojení vlastního mozku a přemýšlení o otázkách, které konzultant - kouč klade. Často jsou nepříjemné, obtížné, jdou až na dřeň, nastavují nelítostné zrcadlo. "Tady je na místě říci, že v této práci je podstatná etika, vše, co se dozvíte, zůstává mezi vámi a klientem," vysvětluje Jana Körbelová. Klient řeší také konkrétní úkoly jednak během sezení, kdy si např.graficky zachycuje své vlastní představy o svém ideálním a reálném "já", konfrontuje je a hledá způsob, jak se s tím reálným "já" identifikovat, jak se hlouběji poznat. Někdy je to o vyrovnávání se s různými zraňujícími situacemi, sebepodceňováním nebo arogancí. Pokud se však objeví záležitost, která vyžaduje podporu psychoterapeuta nebo lékaře, je třeba s klientem o této záležitosti citlivě a taktně pohovořit a předat ho specialistům. To nastává především v případech závislostí - na alkoholu, na lécích, kterými si klienti tak zvaně "léčí" své problémy.

NOVÉ MÍSTO NEMUSÍ BÝT VŽDY VÝHRA

Často i poté, co její klienti začnou pracovat v nové organizaci, ještě za paní Janou Körbelovou docházejí. Chtějí, aby je provázela obdobím adaptace, začleňováním do nové firemní kultury. "Proto je tak důležité, aby si klient nejprve ujasnil, jaké má priority a hodnoty v životě a jaké chce sdílet i v novém pracovním životě. Teprve podle toho by měl volit i pracovní nabídky. Podívat se důkladněji na kulturu firmy, kam chce nastoupit. Neunáhlit se a nepřijmout nadšeně každou nabídku, protože by se mohl spálit a opět by zažil pocit vlastního neúspěchu a selhání," upozorňuje na některá rizika J. Körbelová.

Pokud ví, že její klienti nejsou ještě na pohovory dostatečně připraveni, radí jim nespěchat a dát si nejprve do pořádku svou vlastní osobnost. "Trénujeme průběh pohovoru, sebeprezentaci, umět se ptát, řeč těla, neverbální komunikaci, reakce na různé typy osobností, s nimiž má klient problém - například tím, že klient si vyzkouší roli osoby, s níž se mu špatně komunikuje. Je to určitá forma experimentu. "Převtělí" se do ní, sedne si na její židli a sehraje si roli druhé strany. To byste se divila, na co všechno se dá přijít a co se ukáže! " vysvětluje Jana Körbelová.

Tyto tréninkové postupy se osvědčují např. u lidí kolem 45 let a výše, kteří za kariérním poradcem přicházejí, protože si přestávají věřit a přitom si velice přejí změnit dosavadní pracovní stereotypy a realizovat se v novém profesním životě.

Alena Kazdová

foto: PROFIMEDIA