Žijeme v době, kdy je těžké naplnit volná místa. Znamená to, že zaměstnanci mají pro zaměstnavatele větší cenu? Nastal čas požádat o zvýšení platu?

Než vletíte šéfovi do kanceláře a začnete mu mávat tímto článkem před očima se slovy: "Vidíte, Pepper tady píše, že je čas říct si o vyšší plat," přečtěte tento text až do konce.

Za prvé potřebujete důvěryhodnost. Pokud nepodáváte výkon, jaký se od vás očekává, pak nemáte patřičnou míru důvěryhodnosti na žádost o vyšší plat. Předpokládejme však, že odvádíte dobrou práci a máte pocit, že váš plat neodpovídá "tržní" úrovni obvyklé pro vaši pozici. V tom případě je důležité, jak nadřízeného nebo personálního šéfa oslovíte.

Nikdo se necítí dobře v roli rukojmí, jež musí čelit ultimátu typu: "Pokud mi nepřidáte, odcházím." Záměrně přeháním, ale jistě chápete, co tím chci říci. Jaký signál vysíláte? Že vás zajímají jen peníze. Pokud je váš zaměstnavatel zahnán do rohu, pak není pochyb, že zvýšení platu dosáhnete.

Není ale pochyb, že se váš šéf ihned začne poohlížet po náhradě - ať už mimo organizaci, nebo bude chtít vyškolit na vaši práci někoho z firmy. Jinými slovy dosáhnete zvýšení platu, ale zároveň to bude znamenat začátek konce vaší kariéry u firmy. Věřte mi, že žijeme v malém světě a lidé z oboru se o tom dozvědí. Hrozí, že budete považováni za rizikové zaměstnance.

Existuje řada způsobů, jak správně na věc. Špičková personální manažerka Phyllis Huckabeeová nabízí několik tipů:

Na schůzku se šéfem se připravte. Žádost založte na informacích - od přátel, z průzkumů, z rádia nebo z novin. Čím relevantnější zdroj informací uvedete, tím bude vaše žádost důvěryhodnější. Rozhovor by mohl začít třeba takhle: "Šéfe, moc dobře se mi s vámi dělá. Mám rád/a svoji práci i kolegy, ale na trhu jsou lepší příležitosti. Chci mluvit otevřeně a zajímá mě, co si o tom myslíte." Tím začne dialog. Přednesli jste postřeh, vzdali úctu a požádali šéfa o názor. Teď je čas na váš návrh.

Malé varování: Než se pustíte do rozhovoru, ujasněte si, čeho chcete dosáhnout, a podívejte se na problém komplexně. Huckabeeová radí: "Firma, kde nejlépe platí, nemusí být vždy místem, kde byste chtěli pracovat." Význam mají i faktory jako budoucí profesní příležitosti v rámci firmy, zajímavé projekty, na kterých byste se mohli podílet, firemní kultura, vnímání vaší firmy v rámci oboru a další.

Buďte trpěliví. Nečekejte, že se problém vyřeší během jediné schůzky. Huckabeeová také radí, abyste byli otevření kreativním řešením: delší dovolená, změna schématu odměn, náročnější projekty a povýšení. Se správným přístupem zapůsobíte profesionálně a zvýšíte pravděpodobnost úspěchu.

Autor je předsedou Bubeník Partners