reklama
reklama
2. 10. 2017 | poslední aktualizace: 9. 10. 2017  08:20

Jak zdravě pracovat? Odborníci radí střídat sezení se stáním

Firmy špatné sezení svých pracovníků příliš neřeší. Některé nabízejí preventivní masáže, cvičení nebo wellness pobyty. Zaměstnanci společnosti Etnetera polovinu pracovní doby stojí. Nejvíce ve středu dopoledne, nejméně se jim chce stát v pátek.
Simona Janíková
redaktorka
jarvis_59ce683e498e27ac7b0d4a75.jpeg
jarvis_59ce683e498e27ac7b0d4a75.jpeg
autor: HN - Honza Mudra

Přes čtyři roky práce vsedě se Janu Koníkovi podepsalo na zdraví. Když před čtyřmi měsíci nastupoval do nového zaměstnání v bance, začal zničehonic pociťovat prudké bolesti hrudní a krční páteře a hlavy. Bolesti byly někdy tak nesnesitelné, že nevydržel sedět déle než pět minut. Protože praktický lékař dával Janovi jen silná analgetika a trvalo by dlouho, než by se dostal k neurologovi, rozhodl se vyhledat fyzioterapeuta. "Ten mi páteř konečně rozhýbal tak, že došlo k úlevě," líčí mladý muž.

Následně si prošel kolečkem masáží, nahřívání zad i léčby elektrickými impulzy. K tomu musel sám denně cvičit. Lékaři zjistili příčinu silných bolestí vcelku jednoduše. "Po odpovědi na otázku, co dělám v práci, jim to bylo jasné," dodává Jan s tím, že za jeho zdravotní obtíže mohlo sedavé zaměstnání.

Zdravé sezení jako konkurenční výhoda

Firmy se hojně setkávají s tím, že zaměstnanci vy­užívají své volno k rehabilitacím. Ordinace nejčastěji navštěvují s bolavými zády, ale časté jsou i bolesti krční páteře nebo ramen. Špatné sezení může zapříčinit i zdravotní potíže, které s ním na první pohled nesouvisí. Stlačením břicha dochází k problémům se zažíváním. Dál to mohou být i potíže s dýchacími cestami nebo otoky, které často vznikají při překřížení nohou.

Důsledky špatného sezení ale bývají mnohem širší. "Zhoršuje se kvalita života, snižuje se pracovní potenciál a případně se urychluje rozvoj degenerativních změn na páteři," popisuje Evžen Hrnčíř, přednosta Kliniky pracovního a cestovního lékařství Fakultní nemocnice Královské Vinohrady.

Ergonomii pracovního místa, tedy přizpůsobení nábytku, nástrojů a prostředí v zaměstnání tak, aby vyhovovaly potřebám zaměstnanců, firmy řeší většinou nákupem standardních křesel a stolů. "Nejčastější nadstandardní vybavení jsou výškově nastavitelné stoly, držáky monitoru, které pomáhají nastavit jejich výšku, úhel a vzdálenost nebo neformální pracovní místnosti," říká Filip Muška, projektový manažer společnosti CBRE, která připravuje kanceláře na míru.

Například Nestlé si pro kontrolu vybavení pracovišť, včetně dvou výrobních závodů, najala externího poradce. "Opravuje nastavení židlí, monitorů či sezení u strojů," uvádí Zdeňka Matoušková z personálního oddělení firmy. Společnost zaměstnává také masérku, která poskytuje masáže zdarma v pracovní době. V jedné ze zasedacích místností ve své pražské centrále nabízí i rotopedy nebo gymnastické míče k protažení. Míči vybavila relaxační zónu v kancelářích i Sberbank, zaměstnanci mohou využít také posilovací závěsné systémy.

Podle Mušky z CBRE firmy o zdravém sezení příliš nepřemýšlejí. Přitom kvalitní pracovní podmínky a prostředí jsou podle něj čím dál větší konkurenční výhodou pro získání nových lidí. "Je zde přímá úměra mezi tím, jak si podnik svých zaměstnanců váží, a tím, jaké prostředí pro ně buduje. Pokud některé společnosti kladou důraz na zdravé sezení, jedná se často o nadnárodní společnosti. Ty mají větší rozpočty, výhodnější kontrakty s nábytkáři a znají standardy západního trhu," míní Muška.

Cvičení nevyváží 40 hodin sezení

Při zdravém sezení by měl člověk mít vzpřímenou páteř a chodidla pevně na zemi ve vzdálenosti na šířku pánve. Důležité je mít volná ramena, široký hrudník, napřímenou hlavu a dýchat do břicha. Přestože je tato poloha únavná, doporučuje Marie Zemánková ze Školy zad takto sedět co nejčastěji. Pro sezení bez bolesti jsou důležité především posílené svaly, hlavně kolem páteře. Pokud se sedí špatně, vzniká mezi nimi nerovnováha. "Některé svaly jsou více přetížené, jiné naopak velmi oslabené. Často je to například břišní stěna," vysvětluje rehabilitační lékařka Jitka Havlásková z ostravské Hornické polikliniky. Právě kurzy posilování svalů kolem páteře chce nově nabídnout Sberbank.

Cvičení je podle odborníků dobrým krokem, pár hodin pohybu týdně ale nevyváží čas sezení v práci. Zjistila to také produktová manažerka Michaela Beladová, která minimálně třikrát týdně cvičí nebo běhá. "Měla jsem vždy sedavé zaměstnání, takže chodím na rehabilitační masáže," říká s tím, že si masáže platí dvakrát měsíčně už 13 let. Pokud některou vynechá, okamžitě cítí zatuhlé svaly a zablokovanou krční páteř.

Firmy dnes také nabízejí možnost vybrat si, zda zaměstnanec bude u práce stát, nebo sedět. Společnost Etnetera, která vyvíjí webové a mobilní aplikace, začala polohovací stoly testovat před pěti lety. Dnes na nich pracuje více než polovina zaměstnanců. "Zaměstnanci říkají, že jim ustoupily problémy se zády, jsou méně unavení, lépe se soustředí a jsou během dne celkově 'akčnější'," popisuje mluvčí firmy Kristýna Pilná a dodává, že díky stání u práce mezi sebou také lépe komunikují. Loni udělala společnost mezi pracovníky průzkum, ze kterého vyplynulo, že u práce stojí průměrně téměř polovinu pracovní doby. "Odhodlání stát se během týdne a denní doby mění. Nejčastěji lidé stojí ve středu dopoledne a nejméně v pátek dopoledne," přibližuje Pilná. Podle Jany Jarošové, která dělá kurzy sezení pro firmy, je nutné se při stání protáhnout a často jej střídat se sezením.

jarvis_59ce683e498e27ac7b0d4a79.jpeg
Židle daleko od stolu, kulatá záda, předsunutá hlava a pánev sklopená dozadu. To jsou nejčastější chyby, které lidé dělají při sezení, zatěžují tím především šíjové svaly.
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
Newsletter  
reklama
reklama
reklama