Americká společnost Facebook sbírá údaje o svých uživatelích ve Španělsku bez jejich řádného souhlasu, proto musí zaplatit pokutu 1,2 milionu eur (31,3 milionu korun). Podle pondělních zpráv španělských médií tak rozhodl místní úřad pro ochranu osobních údajů (AEPD). Facebook podle něj údaje používá mimo jiné k reklamním účelům, k čemuž nemá souhlas uživatelů. To úřad vyhodnotil jako závažné porušení zákona o ochraně osobních údajů.

Provozovatel největší sociální sítě světa podle úřadu shromažďuje informace o "pohlaví, politickém a náboženském smýšlení, osobních preferencích a internetové historii" uživatelů, aniž by je jednoznačně informoval, jak budou tato data použita.

Celkem Facebook porušil právní úpravu třemi způsoby, uvádějí závěry vyšetřování. Podle nich sledoval on-line aktivity lidí, kteří nejsou v sociální síti přihlášeni, a na svých serverech půldruhého roku uchovával informace o zrušených účtech, uvedla agentura AFP. Za nejzávažnější prohřešek dostal Facebook pokutu 600 tisíc eur, za zbylé dva pak po 300 tisíc eur.

Facebook s rozhodnutím nesouhlasí a hodlá proti němu vznést námitku, na což má dva měsíce. "Jak jsme úřadu AEPD vysvětlili, uživatelé si volí, které údaje, jako například vyznání, chtějí na svůj profil přidávat a sdílet s ostatními," sdělil Facebook. Španělský úřad má ale za to, že směrnice Facebooku týkající se ochrany soukromí jsou "obecné a nejasné".

Podnik Marka Zuckerberga je z podobných důvodů objektem vyšetřování v Německu a Nizozemsku. Pokutu 150 tisíc eur (3,9 milionu korun) už letos dostal ve Francii, Belgie mu v roce 2016 nařídila ukončit sledování internetových aktivit uživatelů pod hrozbou pokuty 250 tisíc eur za každý den nedodržení podmínky.

Facebook ve Španělsku používá 91 procent uživatelů sociálních sítí ve věku 16 až 65 let, celosvětově má tato sociální síť přes dvě miliardy uživatelů. Server deníku The Daily Telegraph podotýká, že oznámená pokuta je nicotná ve srovnání s tržbami 9,3 miliardy dolarů (202,8 miliardy korun), které internetový gigant vykázal v minulém čtvrtletí a z kterých 98 procent tvoří příjmy z reklamy.