Společnost Letiště Praha loni odbavila rekordních 13 milionů cestujících. Už dnes je jisté, že na konci letošního roku bude číslo ještě vyšší. A spolu s cestujícími roste i počet zaměstnanců. O ty se už skoro tři roky stará Jaroslava Raisová, šéfka HR oddělení Českého Aeroholdingu.

Skupina zaměstnává téměř čtyři tisíce pracovníků na plný úvazek a dalších zhruba tisíc brigádníků. Každý rok nabírá stovky nových lidí, převážně pro odbavování cestujících a zavazadel, pracovníky ostrahy letiště a bezpečnostní kontroly či letecké mechaniky.

Hlavní výzvou personálního oddělení na letišti je podle manažerky nastavení flexibilnějších úvazků, které vyžadují jak mladí lidé, tak matky malých dětí.

Jaroslava Raisová

V personalistice pracuje od roku 2000. Absolvovala psychologii na Karlově Univerzitě. Jako šéfka HR prošla několika velkými strojírenskými firmami jako Škoda Energo (dnes Doosan Škoda Power) nebo ČKD Group.

Nesmíme narušit provoz

Kratší úvazky ale ztěžují plánování a nesmí narušit nepřetržitý chod letiště. "Do pozic v provozu nabíráme nejčastěji mladé lidi mezi 20 a 30 lety. Ti vyžadují jiné věci než starší generace. Musíme jim umět nabídnout zajímavé posuny v náplni jejich práce, což u rutinních činností není snadné. Snažíme se jejich požadavkům přizpůsobovat, aby u nás chtěli zůstat," popisuje Raisová.

Personální manažerka se chce na trhu práce rozhlížet především po mladých inovátorech, kteří by pracovali na vizích o cestování v budoucnosti.

"Možná přijdou s množstvím nesplnitelných nápadů, na zajímavých konceptech bychom ale chtěli začít pracovat hned. Každá změna na letišti vyžaduje přenastavení mnoha systémů, což trvá déle než jen pár měsíců," přibližuje Raisová.

Podle manažerky bude HR v budoucnu mít za úkol nejen hledat více zaměstnanců, ale také pomáhat s vytvářením nových technologií, které nebudou vyžadovat rutinní lidskou práci.

Ze školy do topmanagementu

Do světa byznysu vstoupila před 17 lety. Ze dne na den se stala šéfkou HR oddělení v tehdejší Škodě Energo. Do té doby studovala a poté působila jako odborná asistentka na plzeňské univerzitě.

Ve společnosti vyrábějící turbíny vedla tým 35 podřízených. Sedm let se starala o celou firmu čítající více než tři tisíce zaměstnanců.

"Netušila jsem, jak funguje velká firma. Měla jsem samostatnou kancelář, v předsálí asistentku a vůbec jsem nevěděla, co mám dělat. Trvalo dlouho, než jsem si našla svoji roli," vzpomíná Raisová, která do firmy nastoupila v době, kdy jejímu synovi nebyly ani dva roky.

Ocitla se mezi nejvýše postavenými manažery, což její práci ovlivnilo. "Dodnes mě zajímá především to, jak může personální oddělení firmě pomoci k lepším výsledkům," vysvětluje Raisová.

Propustit tisíc lidí

Díky tomu, že byla od začátku součástí topmanagementu, dařilo se jí prosadit řadu změn. Podle Raisové je důležité s nápady přijít ve správném okamžiku a podpořit je argumenty a čísly.

"Nevzdávám se, dobrý nápad se vždycky časem prosadí. Vždy se snažím nacházet řešení přijatelné pro všechny, nesmím být tvrdohlavá," míní manažerka. Ve Škodě Energo se podílela na rozsáhlé restrukturalizaci podniku. "Odprodávali jsme divize a snižovali počet zaměstnanců o tisíc lidí," říká Raisová. Na ulicích v Plzni, kde bydlí, občas potkává ty, které před lety propouštěla. "Je to zvláštní pocit. Samozřejmě to někteří stále berou negativně. Ale najdou se i ti, kteří mi říkají, že odchod bylo to nejlepší, co se jim mohlo stát, a změnilo jim to život k lepšímu," vypráví.

Špatný kádrový profil

K personalistice se dostala obloukem. Už na gymnáziu si vysnila studium psychologie. Kvůli svému kádrovému profilu byla na univerzitu přijata až napočtvrté. Nejprve se chtěla stát klinickou psycholožkou, později ji zaujala psychologie managementu. V HR pracuje také většina jejích spolužáků. "Zjistili, že je to mnohem výhodnější," dodává s úsměvem.