Když se před několika lety začal měnit pracovní trh a firmám docházel dech při hledání zaměstnanců, starala se Dana Bally personálně o polovinu pracovníků koncernu Nestlé v Česku. Protože klasický nábor na nové potenciální zaměstnance firemních továren a manažerů v centrále už nezabíral, rozhodla se vyměnit inzeráty za aktivní oslovování lidí, třeba i na Facebooku.

"Lidé přitahují lidi. Snažili jsme se proto využívat kolegy a propagovat to, co ve firmě dokázali," vzpomíná Bally. Přiznává ale, že to ve velké korporaci šlo pomalu. "Manažeři na to nebyli zvyklí a ptali se, proč jim prostě nezajistíme lidi. Říkali jsme, že nejsou, a pomalu jsme se snažili měnit jejich myšlení," popisuje.

Se vším si poradit

Stejný proaktivní přístup razí zkušená personalistka i na své současné pozici. Od června je šéfkou HR v pražském hotelu Four Seasons, který se nachází jen pár metrů od Karlova mostu.

Dana Bally

Kromě koučování ji baví gastronomie, ráda za gurmánskými zážitky cestuje. Naposledy byla v Alsasku, kde ochutnávala místní vína. Svíčkovou ale v neděli doma nevaří, české kuchyni odvykla. S manželem Leem, který pochází z Nizozemska, se seznámila v Česku.

"Mým cílem je dostat naši značku do povědomí lidí a zatraktivnit ji pro budoucí zaměstnance. Hotel otevřeme širšímu okruhu zájemců, tak aby neměli ostych přihlásit se na nějakou pozici jen proto, že je to luxusní místo," uvádí Bally s tím, že si dnes nemůže na volná místa mezi lidmi tolik vybírat. Proto hodlá prohloubit spolupráci s hotelovými školami. Zároveň plánuje pracovat na tom, aby si Four Seasons pracovníky déle udržel.

Ideální zaměstnanec hotelu s perfektním servisem si podle ní musí umět se vším poradit. Musí být vytrvalý, mít dobrou fyzičku a vydržet napjaté situace i psychicky. A to na všech pozicích, od úklidu pokojů přes recepci až po práci v kuchyni.

Právě rychlá reakce a rozhodování jsou tím, co personalistku na práci v hotelu zlákalo, když už v Nestlé neviděla perspektivu. "Rozdíl mezi korporací a hotelem je i ten, že mám okamžitou zpětnou vazbu od klientů. Když prodáváte čokoládové tyčinky, nevíte ihned, zda zákazníkovi chutnají. Když je klient spokojený či nespokojený v hotelu, dozvíte se to okamžitě," říká Bally.

Firmy musí být rychlejší

V personalistice začala Bally pracovat v polovině 90. let v české pobočce Motoroly. Následně se přestěhovala do zahraničí, působila v telekomunikační firmě Dutchtone v Nizozemsku a v General Electric v Německu. Od roku 2003 žije v Česku, pracovala v HR pro Deutsche Bank, GE Money Bank, podnik ETA, mezinárodní školu a Nestlé.

Lék na současnou situaci na pracovním trhu nemá. "Firma by se měla snažit odlišit a zrychlit přijímací řízení," myslí si o tom, jak by zaměstnavatelé mohli získat nové pracovníky. "Pokud máte čtyřkolové pohovory, tak toho člověka v procesu ztratíte," radí Bally. Důležité je podle ní i budování značky a její vnímání mezi lidmi.

Naopak by chtěla v Česku zlepšit systém referencí. Ty údajně místní firmy moc nedávají ani nepožadují. "Když už jsou, tak hodně všeobecné a o člověku nic neřeknou nebo je to hodně povrchní," uvádí manažerka. Upozorňuje na to, že z reference by se budoucí zaměstnavatel měl dozvědět, co kandidát dělal, jaký měla jeho práce dopad na firmu, co změnil, jaký má přístup k práci, případně jaké měl vztahy s kolegy. "Reference by měly být upřímné, určitě bych nevolila subjektivní komentáře," vysvětluje.

Koučování

S prací v personalistice se Bally prolíná i její záliba v koučování. Tomu se začala věnovat, když žila a pracovala v Nizozemsku. Ve firmě Dutchtone se pustila do řešení pracovních vztahů mezi kolegy, kteří pocházeli z různých zemí a kultur.

Nejvíce ji na koučování baví to, že může svými otázkami pomoci lidem přijít na to, jak něco změnit nebo vyřešit. "Vychází to z mé přirozenosti, je to o zkušenosti a intuici vyzývat lidi tak, aby přijali odpovědnost za sebe a za svůj život," vysvětluje svůj pohled.