Když se loni v létě stala sponzorem největší české fotbalové ligy společnost ePojisteni.cz, řada lidí si lámala hlavu s tím, jak vůbec jméno ligy vyslovovat. Ambiciózní firma, která působí jako srovnávač a prodejce pojištění, zejména povinného ručení, tehdy do nejpopulárnějšího sportu vstupovala s velkou vizí. Dušan Šenkypl, ředitel a jeden z vlastníků, ve velkém popisoval plány na vylepšení pošramocené pověsti kopané.

O rok později je všechno jinak. Většinový podíl NetBrokers Holdingu, pod nějž ePojisteni.cz spadá, koupila německá společnost Bauer Media Group a z původně dvouletého sponzoringu českého fotbalu nakonec společnost po roce odstoupila po vypuknutí korupční kauzy spojené s rozdělováním dotací. Snahu naučit Čechy pojišťovat se přes internet ale Dušan Šenkypl nevzdal a v čele holdingu i ePojisteni.cz zůstává. Je ostatně jeho otcem zakladatelem.

V roce 2008 stál spolu s Davidem Holým a svým bratrem Radkem u zrodu ePojisteni.cz. Po letech neustálého pendlování mezi USA a Českem se chtěl usadit opět v domovině a hledal podnikatelskou příležitost. Pojištění vozidel tehdy na rozdíl od ostatních srovnávačů neřadili jen podle ceny, ale za pomoci telefonistů zjišťovali potřeby zákazníků. A strategie se vyplatila. V roce 2016 tržby skupiny NetBrokers Holding, do níž vedle ePojisteni.cz spadá ještě několik dalších webových projektů, dosáhly 560 milionů korun, hrubý provozní zisk představoval 143 milionů korun.

Proč tedy podíl ve slibné firmě prodali a co s utrženými penězi hodlají dělat? Šenkypl by je rád investoval zejména do start-upů a internetových projektů, obává se však, že z garáže toho půjde vymyslet čím dál méně.

NetBrokers Holding je rostoucí firma, přesto jste loni v prosinci prodali nadpoloviční většinu německé společnosti Bauer Media. Čím vás přesvědčili?

Oni ťukali vytrvale na dveře od chvíle, kdy jsme se potkali v Polsku při prodeji tamní jedničky Rankomat.pl. Polská firma ukazovala ve své prezentaci potenciál trhu a porovnání srovnávačů pojištění v regionu a my jsme tam vycházeli ve většině parametrů nejlépe.

V rámci této prezentace se vlastně poprvé na stoly větších investorů dostaly kvalifikované odhady našich čísel. My jsme firmu neplánovali prodávat, čísly jsme se nijak nechlubili. Nicméně díky Rankomatu a jejich velmi dobrému odhadu našich výsledků se o nás investoři dozvěděli a od té chvíle projevila o investici do ePojisteni.cz zájem spousta firem.

Investoři u nás ťukali na dveře už delší dobu. Společnost Bauer nás přesvědčila i tím, že nám nechala volnost v dalším řízení firmy.

Proč vás nakonec zviklal Bauer?

Právě oni tehdy koupili v Polsku Rankomat, se kterým máme obrovské synergie a jehož management je nám profesně, názorově i lidsky velmi blízko. Zároveň byli trpěliví a ve finále se s námi dohodli na nabídce, která nám dávala smysl jak finančně, tak i v míře volnosti dalšího řízení firmy, což pro nás byl zásadní požadavek. Naši misi v rámci ePojisteni.cz, potažmo NetBrokers, nepovažujeme za uzavřenou, chceme firmu posunout ještě o pár úrovní dál a chceme tento posun mít ve své režii. To nám v rámci jednání slíbili, tuhle dohodu jsme následně i zasmluvnili, a byl to i finální prvek, kdy jsme si řekli O. K., proč to neudělat. Z hlediska řízení firmy máme naprosto minimální omezení a fakticky se toho u nás příliš nezměnilo.

Od roku 2016 jste sponzorovali nejvyšší českou fotbalovou ligu. Sponzoring měl původně trvat dva roky, letos v květnu jste ale ohlásili, že už ho na druhý rok neprodloužíte. Kdy přišlo to rozhodnutí?

To úplně poslední, finální rozhodnutí, kdy jsme zástupcům fotbalu řekli ne, nedomluvíme se, bylo zhruba tři týdny po vypuknutí korupční aféry (ve vazbě kvůli ní mimo jiné na čas skončil tehdejší šél Fotbalové asociace ČR Miroslav Pelta − pozn. red.). Nicméně celé to mělo složitější vývoj. V rámci sponzoringu jsme měli jednak konkrétní představu o tom, co nám to přinese z pohledu budování a rozšíření znalosti značky. Tam se víc než splnilo vše, co jsme chtěli. Poté tam byla rovina, kdy jsme chtěli fotbalu něco přinést, posunout v mnoha věcech zaslouženou špatnou pověst. Proto jsme přišli hned na začátku našeho působení se seznamem věcí, které chceme změnit, zavést, zlepšit. Z tohoto seznamu se myslím povedlo tak šedesát procent. Uspěli jsme s videorozhodčím, tam jsme na maximu toho, co nemoderní a zkostnatělá legislativa FIFA umožňuje. Povedlo se také zavést pozici pro komunikaci s fanoušky.

jarvis_596607e0498eda17da98e408.jpeg
„Výhoda americké společnosti je výchova vedoucí k zodpovědnosti za svůj život. A když budeš makat, podaří se ti někam dostat. I lidé, kterým se třeba něco nepodařilo, měli pořád víru,“ říká Šenkypl.
Foto: Pepa Dvořáček

Co patří mezi ty věci, které se vám nepodařily?

Nejvíce mě mrzí, že se nám nepodařilo dotáhnout zveřejňování finančních čísel klubů. To by bylo extrémně zajímavé pro fanoušky a bylo by to přínosné i pro kluby. Ukázalo by se veřejně, že český fotbal se dělá s výjimkou tří největších klubů s minimem peněz, že hráči nejsou vůbec přeplácení, bylo by snadné srovnávat efektivitu vynaložených nákladů mezi jednotlivými celky. Mzdové náklady, náklady na provoz, realizační tým a podobně. Na tomto jsme neviděli nic, co by mělo někomu vadit, průběžně jsme dostávali informaci, že se vše posouvá pozitivně, že připomínky mají jen dva kluby, ale poté se to celé nějak zaseklo a usnulo.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.