reklama
reklama
19. 12. 2016 | poslední aktualizace: 19. 12. 2016  17:00
Podíl žen roste v podnikových služách i ve vedení firem

Podíl žen v sektoru podnikových služeb roste, i ve vedení firem

Podle údajů ABSL, asociace sdružující firmy z oblasti podnikových služeb, pracuje v českých centrech více žen než mužů. Průměrně obsazují 59 % pozic, někde dokonce až 80 %. Počet žen roste i na vrcholových postech v těchto společnostech, meziročně zhruba o 15 %.
David Zajíc
Podíl žen v sektoru podnikových služeb roste, i ve vedení firem
Podíl žen v sektoru podnikových služeb roste, i ve vedení firem
autor: archiv

Centra služeb totiž lákají manažerky na zajímavé benefity, které jim umožňují skloubit rodinu a kariéru. Tím tento segment výrazně předbíhá zbytek českých firem.

Z údajů ABSL vyplývá, že v managementu českých center podnikových služeb činí poměr žen a mužů 5:4. Poprvé tak letos ženy na vrcholových postech překonaly počtem muže. Není divu, firmy o ženy velmi stojí a snaží se je lákat na zajímavé benefity - například možnost práce z domova, částečné úvazky, flexibilní pracovní dobu, ale třeba i dětské koutky na pracovišti či firemní školku.

„Existuje mnoho studií, které dávají do vztahu výkonnost firmy s počtem žen ve vedení. Dle americké organizace Catalyst dokonce valná většina organizací nevyužívá potenciál vzdělaných žen dostatečně. V rámci ABSL se proto soustředíme na rozvoj příležitostí pro manažerky, vidíme v nich důležitý pilíř pro další rozvoj celého oboru,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel ABSL s tím, že jsou stále obory, kde ženy chybí: „V centrech, která jsou zaměřena na finance, marketing či HR, máme žen dostatek, snažíme se je však získat i pro obory, ve kterých jsou dosud ve většině muži. Typickým příkladem je IT.“ Dle organizace Byznys pro společnost je v ČR stále výrazný nedostatek žen ve vedoucích pozicích. Například v dozorčích radách 250 největších firem v ČR působí jen 13,1 procenta žen. „Segment podnikových služeb může jít v tomto ohledu jiným oborům a firmám příkladem,“ říká Jonathan Appleton.

Podle Jana Skotáka, člena představenstva ABSL a ředitele regionálního centra Infosys v České republice, je pro ženy motivací k získání manažerského postu v podnikových službách i jistota spojená s rostoucím a úspěšným oborem. „O přítomnost žen ve vedení Infosysu velmi stojíme, zejména pokud mají IT vzdělání. Dle údajů MŠMT je na českých vysokých školách stále více studentek, aktuálně tvoří přes 60 % všech absolventů bakalářského či magisterského studia, a i to se pozitivně projevuje na počtu uchazeček o manažerské posty. Našim cílem je mít alespoň 50 % zastoupení žen ve vedení společnosti. Inspiraci přitom máme například v naší mateřské společnosti v Indii,“ okomentoval Jan Skoták.

Velkým počtem žen ve vedení společnosti se může pochlubit i společnost SAP Services. Není divu, ženy v této společnosti tvoří 73 % všech zaměstnanců. Andrea Hepnerová, ředitelka SAP Services a členka představenstva ABSL, k tomu říká: „Ženy do manažerských pozic lákáme prostřednictvím nejrůznějších benefitů, které jsou nejčastěji zaměřené na flexibilitu práce a pomoc s péčí o děti. Průměrný věk našich pracovníků totiž činí 31 let, což je období, kdy se ženy často snaží skloubit rodinu a práci. O tom, že to funguje, svědčí i 67 % podíl žen v našem managementu.“

Dle Jonathana Appletona by se firmy, které stojí o ženy ve vedoucích pozicích, měly snažit udržet je v kontaktu s prací i v době rodičovské dovolené. Dle údajů MPSV na rodičovskou dovolenou v ČR odchází asi jen 2 % mužů. Jsou to tedy především ženy, které zůstávají doma s dětmi, a to nejčastěji 5-6 let. Vzhledem k tomu, že průměrný věk prvorodiček v ČR letos překročil 30 let a v podnikových službách zaměstnanci setrvají na jednom místě průměrně 4 roky, stihnou ženy po absolutoriu vysoké školy a před rodičovskou dovolenou získat zkušenosti maximálně na dvou pracovních pozicích. Pokud během rodičovské dovolené neudrží kontakt s prací, ocitnou se po návratu do zaměstnání znovu takřka na startovní čáře. „Naši členové se z tohoto důvodu snaží udržet kontakt s ženami i po celou dobu jejich rodičovské dovolené. Cílem je, aby měly stále přístup k vývoji oboru a udržely si své know-how. Po návratu jim pak zase mají pomoci četné benefity, které umožní skloubit péči o potomky s pracovními povinnostmi,“ uvedl Jonathan Appleton s tím, že ABSL plánuje v roce 2017 spolu se zaměstnavateli z oboru podnikových služeb a partnery nastartovat celou řadu strategických iniciativ a programů, které mají podpořit profesní rozvoj žen po návratu z rodičovské dovolené.

Autoři: David Zajíc
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
Newsletter  
reklama
reklama
reklama