Velká pardubická působí v posledních letech jako stále silná, ovšem poněkud zaprášená značka. Dostihový spolek, který provoz pardubického závodiště s říjnovým vrcholem v podobě "Velké" řídí, se pořád zcela neotřepal z problémů minulých let. A majitel závodiště s názvem Agrofert Park, město Pardubice, podle šéfa Dostihového spolku Richarda Benýška málo investuje.

Ani po sportovní stránce nevypadá letošní závod nejrůžověji: loňský vítěz, kůň Nikas s žokejem Markem Stromským, byl diskvalifikován za doping a nepojede ani legendární žokej Josef Váňa st. "Aspoň místa na tribunách na sezení byla už několik týdnů dopředu vyprodána," říká Benýšek, když před startem komentuje letošní ročník. "Pokud přijde mezi 20 a 30 tisíci diváků, bude to v pořádku a také ekonomicky to bude pro Dostihový spolek znamenat slušná čísla," předpokládá.

Spolek v sezoně uspořádá kolem tří desítek nejen dostihových akcí. Velká pardubická je s přehledem nejatraktivnější a je na ni navázána minimálně polovina všech příjmů z asi padesátimilionového celoročního rozpočtu.

"Posouvat nějak dál celý Dostihový spolek a závodiště bude těžké. Dosáhlo se limitu, který nám stávající areál dává. Můžeme zvýšit počet akcí, dostihových dnů, ale nepřinese to další návštěvníky a zřejmě ani peníze," zamýšlí se Benýšek. "Musíme celý areál otevřít pro víc sportů a aktivit, jako je parkur, kočáry, tažní koně a podobně," dodává.

Parkur a jízdní policie

Jedné z Benýškem plánovaných nových atrakcí se Pardubice dočkají zřejmě už v příštím roce. Projekt na parkurové kolbiště je již schválen. Mělo by mít podobný design jako známý olomoucký areál a náklady na jeho výstavbu se mají pohybovat mezi pěti a deseti miliony korun.

Další novinkou pro areál je i to, že se do něj stěhuje pardubická jízdní policie, bude zde mít ustájeny koně a strážníci je tu budou také trénovat. "Díky tomu bude areál pořád žít," věří Benýšek s tím, že bude zajímavé se sem jít kdykoliv i jen projít. Kvalitě závodiště pomohly také čerstvé úpravy a nastavení závlahových systémů.

Potřebných investic, které zatím chybí, je celá řada. Tribuny u cílové rovinky jsou staré již desítky let a interiér neodpovídá nárokům doby. Dlouhé roky se řeší samotné dopravní napojení areálu na město. "Investovat musíme, jinak nám všichni koně utečou do Polska," upozorňuje Benýšek na fakt, že polské závody lákají na úkor těch českých stále víc domácích i zahraničních koní.

Další rozvoj závodiště musí být podle něj agendou zejména města, a to i proto, že město je majitelem a hlavním akcionářem Dostihového spolku. Navíc spolku stále dobíhají doměrky nezaplacených daní jeho vedení před rokem 2013.

"Když se nám povede vytvořit i minimální zisk, hned ho odevzdáme," poznamenává muž, který v minulosti tak jako dnes Dostihový spolek spoluvlastnil také hokejovou Slavii a ještě dříve stál jako manažer u řady projektů nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho skupiny PPF. Kromě toho, že Dostihový spolek řídí, je skrze svoji společnost Bělecký Mlýn největším soukromým akcionářem firmy.

Málo koní celkem, nula z ciziny

Po sportovní stránce zatím letošní ročník Velké pardubické nevypadá nijak výjimečně. Na start by se mělo postavit zřejmě pouze 15 koní, nejméně za posledních pět let. Navíc do 126. ročníku Velké pardubické nevyběhne jediný zahraniční kůň, což je podle Benýška záměr.

"Chtějí zaplatit dopravu majitelům, celému realizačnímu týmu, bydlení, auta po dobu jejich pobytu tady... Jeden kůň tak přijde na půl milionu korun, a to nemluvím o ustájení a startovném," počítá Benýšek a poznamenává, že když budou mít takové podmínky zahraniční koně, logicky se ozvou i majitelé z Česka.

"Trošku mě to mrzí, dostih to svým způsobem ochuzuje," říká k absenci zahraničních koní i žokej Josef Váňa, který sice nebude v neděli přímo v sedle, ale jako trenér několika koní nebude v Pardubicích chybět.