Pro vysokoškoláky, kteří právě končí studium a rozhodují se, kam nastoupit, je Google zaměstnavatelem snů. S přehledem každoročně vyhrává žebříčky nejžádanějších firem mezi studenty českých i zahraničních vysokých škol.

Hospodářské noviny přinášejí exkluzivně výsledky světového průzkumu, který uspořádala švédská společnost Universum mezi 267 tisíci studenty vysokých škol ze dvanácti ekonomicky nejsilnějších zemí světa, například USA, Číny, Japonska, Austrálie nebo Ruska. Výzkum, který skončil letos v květnu, mapuje studenty ve dvou skupinách – z ekonomických oborů a technických oborů včetně IT.

Výzkumníci se studentů ptali, do které firmy by chtěli po škole nastoupit a co je k ní táhne. Google zvítězil ve světovém žebříčku na celé čáře, a to jak u studentů IT a technických oborů, tak u studentů byznysu. Navázal tím na svá prvenství z předchozích let. První příčky obsazuje společnost provozující populární americký vyhledávač i u českých studentů.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Google má silný, přitažlivý brand, je inovativní a každý mladý člověk se s ním setkává víceméně denně," zdůvodňuje úspěšnost značky Tomáš Rašner, ředitel české komunikační agentury Studenta Media a Universa pro Česko.

V Evropě se do Googlu hlásí v průměru 50 tisíc lidí denně. V České republice dostává desítky až stovky životopisů. "Do pražské kanceláře Googlu přijímáme ročně jednotlivce," říká šéfka české pobočky Taťána le Moigne. Kromě toho, že člověk musí projít velmi obtížným výběrovým řízením, si společnost důkladně zjišťuje i reference.

"V životopisu můžete uvést spoustu informací, ale za každého nejlépe hovoří, jak se ve skutečnosti chová, jaké má vztahy s lidmi kolem sebe a jaká práce za ním je," podotýká le Moigne.

Na druhém a třetím místě se mezi studenty techniky a IT umístil Microsoft a Apple. Například do Microsoftu se ročně hlásí jen v Česku zhruba 500 studentů, loni ale přijal jen osm z nich. Mezi studenty ekonomických oborů se jako druhý nejžádanější umístil Apple, trojkou je poradenská společnost EY.

Čtvrtá nejžádanější je globální banka Goldman Sachs, která byla donedávna jedním ze symbolů celosvětové finanční krize, s jejím odezněním se ale prestiž této značky vrátila. "Apple patří do stejné kategorie top společností jako například Google. V posledním období zaznamenal největší zisk v dějinách kapitalismu a jeho produkty, vedle své funkcionality, nabízí i unikátní lifestylovou hodnotu. Ta je mezi mladými lidmi stále více oceňována," vysvětluje Rašner.

V žebříčku ekonomických studentů se celkově daří lépe právě firmám s lifestylovými značkami. "Banky se snaží soutěžit s technologickými firmami, ale ztrácejí náskok. Odvětví automotive si drží svou stabilní přitažlivost jak pro studenty ekonomických oborů, tak technických a IT," komentuje Rašner.

Největším kariérním cílem všech studentů je nastolení rovnováhy mezi časem stráveným v práci a volným časem. Ruští studenti si velmi cení bezpečí a například indičtí studenti požadují mezinárodní kariéru. Studenti byznysových oborů očekávají především vysoké výdělky v budoucnu a profesní školení a zdokonalování se ve svém oboru. Studenti technických oborů a IT zase chtějí na prvním místě inovace a na druhém vysoké platy. Žebříček nejžádanějších zaměstnavatelů podle Universa

Překvapivé výsledky přinesl výzkum i u českých studentů. Například české studenty práv prestižní advokátní kanceláře se zvučnými jmény, vysokými platy a sítí poboček nijak zvlášť nelákají. Nynější studenti právnických vysokých škol chtějí mnohem více pracovat na soudech, tedy pro stát. Volbou číslo dvě jsou pro ně státní zastupitelství nebo práce na ministerstvu, tedy opět ve státních službách. 

A stejné je to s vysokoškoláky, kteří studují například geologii, chemii, matematiku a další přírodní vědy. Ti by ze všeho nejradši po škole zamířili do akademie věd, tudíž znovu do státní instituce.

Více než 14 tisíc studentů českých vysokých škol a univerzit se zúčastnilo rozsáhlého průzkumu, který v únoru dokončila švédská společnost Universum a česká mediální skupina Studenta Media. Jednou z hlavních otázek bylo, kam by studenti nejraději hned po škole nastoupili do zaměstnání. A právě státní instituce a české firmy si vedly u tuzemských studentů velmi dobře.

"Práce pro stát nabízí jistotu, stabilitu. Je však otázka, jak dlouho absolventi plánují v těchto institucích zůstat. Pro soukromé zaměstnavatele je to zpráva, že i státní správa představuje docela silného konkurenta při náboru studentů," říká Tomáš Rašner, ředitel skupiny Studenta Media a manažer společnosti Universum pro Česko.