Pražský hrad za Miloše Zemana rozhodně nepatří k opomíjeným kapitolám státního rozpočtu. V roce 2013, kdy se stal prezidentem, činil hradní rozpočet 334 milionů korun − a od té doby neustále rychle roste. Příští rok dostane už 458 milionů. Bez ohledu na to vzkvétá na Hradě paralelně i jiný byznys − sponzorství. Za Zemanovy éry přibylo mnoho nových partnerů Správy Pražského hradu, což je příspěvková organizace prezidentské kanceláře, která má na starosti pořádání kulturních akcí, provoz i údržbu hradního areálu.

K pivovaru Krušovice, který se pyšní označením "královské pivo" a jako jediný dlouhodobě s Hradem spolupracuje od 90. let, nově získaly exkluzivní smlouvy i další firmy.

Nejprve v květnu 2013 automobily Land Rover a Jaguar, v červnu 2014 pak čínský výrobce mobilů Huawei. A letos v létě přibyli dodavatelé nápojů, společnosti Bohemia Sekt s víny a Dallmayr s kávou a čajem. Kromě nich si také Hrad v červnu vybral jako svého hlavního mediálního partnera společnost Mafra, patřící Andreji Babišovi.

Partneři Hradu

Pivovar Krušovice

Spolupráce od 90. let, smlouva platí až do konce roku 2017. Pivovar, který patří do nizozemské skupiny Heineken, platí Správě Pražského hradu zhruba 720 tisíc korun ročně.

Huawei Technologies

Čínský výrobce mobilních telefonů se na Hrad dostal v dubnu 2014. Dodal 100 kusů telefonů, cena jednoho vychází na 10 tisíc korun.

Land Rover a Jaguar

Plzeňský dealer britské automobilky Petr Dajbych se dohodl s Hradem v květnu 2015. Hradu půjčuje čtyři vozy a vždy po ujetí 15 000 kilometrů je mění za nové.

Bohemia Sekt, Dallmayr

Od letošního léta exkluzivní dodavatelé vína, sektu, kávy a čaje.

Mafra, Česká televize a Český rozhlas

Babišova mediální skupina Mafra se stala letos v červnu hlavním mediálním partnerem Správy Pražského hradu, vedle "řadových" mediálních partnerů – České televize a Českého rozhlasu.

Zájem společností dostat se na Hrad je obrovský. Jakou mají motivaci? Oslovené firmy říkají, že prestižní spojení jim pomáhá v propagaci exkluzivní značky. "Partnerství s prestižními institucemi, jako je Pražský hrad nebo třeba Národní divadlo, je součástí naší marketingové komunikace, kterou podporujeme image prémiovosti," říká ředitel společnosti Bohemia Sekt Ondřej Beránek. Jeho firma dodává do prezidentské kanceláře také vína z produkce svých vinařství Víno Mikulov, Habánské sklepy, Chateau Bzenec a Vinařství Pavlov.

Pro firmu Huawei, která zaměstnancům Správy Pražského hradu i Kanceláře prezidenta republiky dodala sto mobilů celkem za jeden milion korun, je nejzajímavější možnost uspořádat v prostorách Hradu různé akce za zvýhodněné ceny. "Španělský sál je podle nás prostor číslo jedna v České republice a my jsme exkluzivní značkou. Například nedávno jsme tam uspořádali setkání pěti set našich dealerů z celé střední a východní Evropy," pochvaluje si marketingový šéf Huawei Technologies Czech Tomáš Brouček.

HN mají smlouvy s jednotlivými společnostmi k dispozici. Hrad se například v případě Krušovic zavazuje, že ve svých prostorách umožní pivovaru uspořádání společenské akce za nákladovou cenu, která nepřesáhne 300 tisíc korun. Všechny firmy pak oplátkou za sponzorské dary nebo své služby mají zaručeno, že jejich loga budou propagována u stálých expozic nebo výstav na Hradě. A kromě toho mají každý rok přidělený počet čestných vstupenek zadarmo na výstavy, do obrazárny nebo na turistické okruhy.

Zajímavé je, že letos si Hrad vybral jako hlavního mediálního partnera Babišovu Mafru, konkrétně deníky MF Dnes a Metro. "Partnerství se silnými, prestižními brandy, jako jsou Pražský hrad, Národní divadlo nebo Česká filharmonie, je pro nás ctí," říká k tomu mluvčí společnosti Miloslava Nováková.

Zároveň se pravidelným externím komentátorem MF Dnes stal Hynek Kmoníček, šéf Zemanova zahraničního odboru na Hradě.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček uvádí, že příchod nových sponzorů rozhodně neřeší Miloš Zeman, ale šéf správy Ivo Velíšek po dohodě s kancléřem Vratislavem Mynářem.

Zbývá otázka, proč zrovna sídlo hlavy státu, které ze všech památek těží nejvíc z turistů i státního rozpočtu, potřebuje tolik sponzorů.

"Smlouvy jsme se rozhodli uzavřít proto, že tyto firmy přišly s nabídkami, které jsme zvážili a vyhodnotili jako přínosné. Stejně jako každá jiná kulturní instituce aktivně vyhledáváme partnery. Spolupráci hodnotíme jako vysoce kvalitní, produktivní a přínosnou, partnery jsou celosvětově působící společnosti s velkým kreditem," odpovídá mluvčí Správy Pražského hradu David Šebek.