Práce na počítači se na základních školách vyučuje povinně jen 45 minut týdně, a to pouze rok na prvním i druhém stupni. Žáci si navíc většinou osvojí jen základní dovednosti − tvorbu tabulky, textu nebo prezentace. Už za několik let by se však čeští školáci měli učit základy programování. A povinně hned od první třídy, podobně jako děti v Estonsku nebo Velké Británii.

Jde o to, že počítače mají pro ekonomiku stále větší význam. Hlouběji pronikají do všech profesí − i do těch, kde dříve stačila manuální zručnost. To však školy neberou příliš v potaz. Na ministerstvu školství proto nyní připravují novou podobu výuky, která má děti do světa počítačů vtáhnout více.

"Ze všech samozřejmě nebudou programátoři. Ale pomůže jim to v životě. Naučí se o počítačích do hloubky přemýšlet a porozumí světu z informatického pohledu," říká Jiří Vaníček z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity, který se na přípravě nové počítačové výuky podílí.

Analytici navíc varují, že jak význam počítačů poroste, bude potřeba čím dál víc informatiků. Podle odborníků z Národního ústavu pro vzdělávání jich Česko bude do deseti let potřebovat o třináct tisíc víc než dnes.

Současný přístup, který ze studentů dělá pouhé uživatele počítačů, je podle Vaníčka už překonaný. "Když opustí střední školu, vůbec nevědí, co tento obor znamená. V hodinách informatiky dělají prezentace a hledají něco na internetu," upozorňuje.

Hlasujte pro IHNED.cz

Čtete rádi ihned.cz? Hlasujte pro nás v anketě Křišťálová lupa 2015.

 

 

Výuka na základních i středních školách se proto má nejspíš rozdělit na dva předměty. "V jednom zůstanou klasické uživatelské dovednosti. V druhém pak budeme rozvíjet informatické myšlení, do něhož patří i programování," říká konzultant ministerstva školství Ondřej Neumajer, který na změnách ve výuce pracuje. O návrzích budou dnes jednat zástupci ministerstev, firem a odborníci na výuku informatiky.

Na prvním stupni se děti začnou s programováním seznamovat formou hry. Pracovat mají s ikonami, které nahrazují zdrojový kód, a třeba malými roboty na kolečkách, jejichž pohyb budou ovládat. "Dají mu příkazy přes počítač, z toho vznikne program," popisuje Neumajer. Na druhém stupni už se mohou dostat třeba k programovacímu jazyku html, z kterého vytvoří webovou stránku.

Že je změna potřeba, potvrzuje předseda Jednoty školských informatiků Petr Naske. "Sám se snažím žáky motivovat, nechávám je nejdřív rozpohybovat fotky, v deváté třídě už zvládnou za měsíc vytvořit program," vysvětluje Naske, který informatiku učí na pražské základní škole Červený vrch.

Jiní učitelé o snaze pochybují. "Ministerstvu přeji hodně štěstí, aby tolik kvalifikovaných lidí ve školství našlo. Navíc by mě zajímalo, která hodina by se kvůli tomu odebrala. Matematika, čeština, nebo tělocvik?" říká Tomáš Řebíček, zástupce ředitele liberecké základní školy Lesní.

Podle ministerských plánů by se výuka programování měla celoplošně rozjet nejpozději v roce 2020. Nejprve bude potřeba proškolit samotné vyučující − samostatně se dovzdělají například pomocí on-line kurzů. "Nevěřím tomu, že by vznikala povinná školení. Ostatně dnes nemá osmdesát procent učitelů informatiky aprobaci vystudovanou," říká Vaníček. Novinku chce ministerstvo platit ze státního rozpočtu i z evropských peněz.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Učit děti programovat je součástí širšího plánu, jak se popasovat s rostoucím významem IT. Digitální technologie a software jsou navíc nejrychleji se rozvíjející oblastí českého průmyslu. "Z naší analýzy vyplývá, že nejvíc soukromých peněz do vědy, výzkumu a inovací se investuje v digitálním průmyslu. To znamená, že má perspektivu a firmy tady chtějí zůstat," říká místopředseda vlády pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL).

Vláda hodlá digitální ekonomiku podporovat. "Máme tady digitální šampiony," upozorňuje Bělobrádek, že z Česka pochází například světoví lídři v kybernetické bezpečnosti Avast nebo AVG.

Měla by být už od první třídy základní školy povinná výuka programování?

Josef Kotrba
Josef Kotrba
Deloitte ČR
Využití informačních technologií představuje vedle výuky angličtiny zásadní výzvu našeho školského systému. Takže: Ano, ale lépe. Využívat k výuce lidi se...
Josef Bouška
Josef Bouška
manažer
Podstatný je obsah toho, co si MŠMT představuje jako programování. Mít povědomí o tom, jak počítače fungují a jak s nimi zacházet, je samozřejmě nezbytnost,...
Radek Špicar
Radek Špicar
Svaz průmyslu a dopravy
Urcite ano. Ale hlavne tak, aby to studenty pokud mozno bavilo a neodradilo je to od dalsiho vzdelavani v teto oblasti...