reklama
reklama
10. 4. 2015 | poslední aktualizace: 10. 4. 2015  10:00

Zdravotní rizika sedavého zaměstnání

Sedavé zaměstnání sebou často přináší také nepříjemné zdravotní problémy jako je syndrom karpálního tunelu, pálení očí nebo bolesti zad. Tyto obtíže se mnohdy vyskytují kvůli dlouhodobému sezení, které má za následek nevyváženou funkci pohybového systému: dochází k přetěžování některých svalů a naopak k oslabování jiných.
Tisková zpráva
Bolest zad, RU Brandýs nad Orlicí
Bolest zad, RU Brandýs nad Orlicí
autor: Dreamstime.com

Škodlivé návyky při práci s klávesnicí a myší

Při práci s počítačem vám hrozí syndrom karpálního tunelu, který vzniká kvůli chybným návykům při práci s klávesnicí nebo myší, zejména v důsledku přetěžování při ohýbání zápěstí a prstů. Mezi typické projevy karpálního tunelu pak patří bolesti v zápěstích, které doprovází brnění, necitlivost a ztuhlost.

MUDr. Michaela Tomanová, Rehabilitační ústav Brandýs nad Orlicí „Problémem je dlouhodobý, vynucený úchop ruky při práci na počítači a hlavně s myší. Ten přetěžuje svaly předloktí i ruky a také vazivové tkáně v této oblasti. Pořiďte si ergonomickou myš, klávesnici a podložku. Občas si udělejte alespoň jeden cvik, při kterém si protáhnete paži a ulevíte si od strnulé pozice. Například můžete celou paži včetně zápěstí a prstů (buď ve visu, nebo na stole) dát do opačného postavení než při práci s myší. To znamená, že paži vytočíte zevně a s mírným odporem protáhnete včetně ruky,“ vysvětluje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

 

Šetřete si oči

Práce s počítačem představuje velkou zátěž také pro oči, protože jste dlouhodobě nuceni dívat se na jedno místo, což není pro zrak přirozené. Tato zátěž se následně může projevit například slzením nebo pálením očí. Existuje však několik tipů jak své oči chránit.  Dlouhodobou únavu zraku zaostřením na jedno místo lze eliminovat pravidelnými pauzami a pomůže i pohled z okna, kdy zaostříte na vzdálené předměty. „Nepodceňujte také kvalitu monitoru. Vyplatí se používat LCD monitory s dostatečnou úhlopříčkou. Tato technologie s plochou obrazovkou a dobrou geometrií obrazu šetří vaše oči,“ doporučuje Ondřej Jung, vedoucí technik Počítačové školy Gopas.

 

Nezdravé sezení na židli

Při sedavém zaměstnání je nejhorší strnulá a mnohdy nepřirozená poloha těla. K rizikovým partiím patří krční páteř, ramena, předloktí a následně úpony svalů v oblasti loktů, zápěstí i prstů. Obtíže se mohou zhoršovat, k bolesti se může přidat brnění nebo necitlivost horních končetin. Nezřídka se objevuje bolestivost celé páteře až po oblast beder. Přidat se mohou rovněž bolesti hlavy.

 „Vašemu tělu uleví krátké přestávky na jednoduché cvičení pomocí metody INFINITY. Velmi relaxačně působí protažení zad v předklonu i záklonu a propnutými pažemi, kdy pohybem těla ze strany na stranu opisujete tvar ležaté osmičky vsedě, nebo ve stoje. Pohyby by měly být pomalé a plynulé a zpočátku v malém rozsahu,“ doporučuje primářka Michaela Tomanová.

Autoři: Tisková zpráva
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
Newsletter  
reklama
reklama
reklama