reklama
reklama
4. 7. 2014 | poslední aktualizace: 14. 7. 2014  15:18
České řešení pro e-shopy míří do Ameriky

Čerstvý absolvent VŠE chce své řešení pro e-shopy nabízet i na americkém trhu, zakládá tam firmu

Ve svých 24 letech má Lukáš Daněk na svém kontě řadu podnikatelských úspěchů. Se svým nejnovějším projektem, jímž je webová služba Asimplia určená majitelům e-shopů, se chce prosadit na západoevropském i americkém trhu.
Veronika Kudrnová
redaktorka
Lukáš Daněk
Lukáš Daněk
autor: ARCHIV
Lukáš Daněk

Lukáš Daněk je 24letý absolvent oboru Aplikované informatiky na VŠE v Praze. Pochází z Vimperka, kde vystudoval osmileté sportovní gymnázium.

První e-shop se specializovanými sportovními potřebami založil ve svých 18 letech. Po pěti letech jeho úspěšného provozu navazuje dalším projektem Asimplia. Jedná se o on-line automatizované řešení pro e-shopy, které má formou doporučení zefektivnit jejich provoz a zvýšit jejich výkonnost a zisky.

Má rád sport, několik let se závodně věnoval běžeckému lyžování a rychlobruslení. K zájmu o IT a obecně techniku ho přivedl jeho otec, středoškolský učitel matematiky a fyziky.

Světu programování a internetu propadl Lukáš Daněk už v dětství. Ve svých patnácti letech ze zájmu programoval různé webové stránky, a využil možnosti si přivydělat. Svůj první skutečný byznys založil hned po dosažení hranice dospělosti. Propojil v něm své dvě životní záliby, kterými jsou technika a sport.

Pět let provozoval specializovaný e-shop se sportovním zbožím, které dovážel z Jižní Koreje. „K e-shopu jsem se dostal přes rychlobruslení, kterému jsem se věnoval závodně. Hledal jsem vhodné vybavení pro rychlobruslaře a navázal obchodní kontakt z Jižní Koreje. Slovo dalo slovo a já začal sportovní potřeby pro rychlobruslaře dovážet do Česka. Prodával jsem vybavení třeba i na závodech, postupně se mi dařilo upevňovat značku na českém trhu.“

Rozjetý byznys po pěti letech přenechal kamarádovi, se kterým již nějaký čas spolupracoval, aby mohl čelit další výzvě. Společně se svými spolužáky z VŠE vyvinul on-line službu Asimplia, která automaticky analyzuje data internetových obchodů. Interpretuje je a dodává uživateli doporučení pro optimalizaci výkonu obchodu.

Odlišnosti od konkurence

"Služba, kterou právě testujeme, se od řešení nabízených konkurencí zásadně odlišuje. My uživatele nezahltíme grafy prodeje či statistikami návštěvnosti. Naše služba spočívá v analýze a automatické interpretaci dat. Výsledkem není statistika se sdělením, že váš e-shop si například vede na 30 procent," říká k projektu Daněk.

"Prodejci služba automaticky doporučí, kterému výrobku má například přiřadit slevu, nebo na který marketingový kanál má soustředit svoji pozornost tak, aby se výkonnost e-shopu zvýšila," dovysvětluje fungování Asimplie.

S Asimplií dostáváte konkrétní informaci, co máte dělat, abyste více vydělali. Reálně to znamená, že si služba hlídá prodejní změny u produktů, ale i výtěžnost marketingových kanálů nebo kvalitu zákazníků a další informace. Majitel e-shopu pak například obdrží informaci, na kterou cílovou skupinu se u konkrétního produktu má zaměřit a jaký marketingový kanál k tomu využít.

Nadějné vyhlídky

Přestože je Asimplie teprve v pilotním provozu, reference e-shopů, které se do počátečního testování zapojily, jí předvídají světlou budoucnost. Plán je velmi ambiciózní. Prosadit službu nejen na českém trhu, ale postupně i na trzích západní Evropy a na americkém trhu.

Mnoho ze začínajících firem, u jejichž základů stojí kolektiv mladých lidí, které spojuje přátelství, nadšení a zápal pro věc, se však dostane do situace, že celý projekt zkrachuje kvůli absenci autority. Ptám se, zda si toto riziko Lukáš Daněk uvědomuje. Ten věří, že jejich tým tento osud nepotká.

Kompetenční centra

Kompetenční centra napomáhají rozvoji talentů, získání praxe a zvýšení prestiže angažovaných institucí.

Kompetenční centrum vzniklé při VŠE, o kterém se Lukáš Daněk v textu zmiňuje, je skupina, která řeší projekty především pro retailové firmy.

V kompetenčním centru se tento tým zabýval zejména analýzou dat. „Právě tam vzniklo spojení dělat analýzu dat pro e-shopy, protože to je oblast, která není zcela pokrytá. Chtěli jsme provozovatelům e-shopu nabídnout přidanou hodnotu a z vlastní zkušenosti vím, že největším problémem je správné vyhodnocení dat,“ popisuje Daněk.

"Již na začátku jsme si jasně vymezili role. Určili jsme si, kdo je za co v našem projektu odpovědný, jakou oblast má na starost,“ říká Lukáš Daněk a dodává: „Nejenže nás s kolegy pojí přátelské vztahy, ale známe se i po pracovní stránce. Asimplii jsme vyvíjeli více než rok v kompetenčním centru vzniklém při VŠE. Vím, jak kdo pracuje a co od něj mohu očekávat."

Lukáš Daněk týmu osmi lidí nijak nešéfuje. „Nápad i forma realizace Asimplie sice vzešly ode mne, ale v týmu nemám žádné právo veta v rozhodování. Každý v našem týmu je za něco odpovědný a vše spolu konzultujeme.“

Eseróčko nechceme, založíme americkou společnost

Potenciál studenty vyvinuté služby je globální. Z toho plyne i rozhodnutí týmu založit po skončení pilotního projektu americkou společnost se sídlem v New Yorku.

"Po krátkých úvahách se náš tým rozhodl, že žádná česká právní forma není pro nás zcela vyhovující. V brzké době tak založíme americkou společnost s organizační složkou v České republice," říká Daněk.

"Organizační složka se řídí českým právem i českými účetními standardy, ale vzhledem k našemu plánu nabízet námi vyvinutou službu i na americkém trhu je snazší zvolit tuto alternativu," vysvětluje.

Lidský kapitál je nejcennější

Většina start-upů se potýká s problémem nedostatečného kapitálu potřebného na rozjezd podnikání a hledá andělského investora. I o toto téma jsme v našem rozhovoru zavadili. "Základní kapitál z mé předchozí podnikatelské činnosti k dispozici sice máme, ale zatím na něj nesaháme. Prakticky jediné, co Asimplie vyžaduje, je lidský kapitál, tedy práce lidí, kteří hodnoty vytváří hlavou."

Ptám se, jak vyřešili otázku užitých technologií, které přece jen představují relativně nákladnou položku. I zde tým Asimplie využil spolupráce s renomovanou společností.

"Tento problém jsme vyřešili spoluprací se společností Microsoft, do jejíhož inovačního centra jsme byli skrze výběrové řízení vybráni. Microsoft nám poskytl na tři roky kompletní technologické zázemí včetně jeho cloudové platformy, což nám velmi usnadnilo vývoj Asimplie."

Cenová politika

Zdánlivě prosté řešení, které usnadní provozovateli proces řízení a rozhodování o strategii prodeje, není podle Lukáše Daňka nijak zvlášť nákladné. Cena za službu se odvíjí od velikosti e-shopu, objemu analyzovaných dat a přidružených služeb. S ohledem na teprve rozjíždějící se podnikání ovšem nemohl být Lukáš v otázce cenové politiky více konkrétní.

"Nebude se jednat o desetitisícové položky. Cena za měsíční provoz služby se bude pohybovat v řádu tisíců korun. Nejlevnější verzi řešení budete moci pořídit přibližně za 1500 korun," uzavírá Daněk.

 

reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
Newsletter  
reklama
reklama
reklama