Evropská komise už před lety iniciovala vytvoření nového mezinárodního hodnocení vysokých škol. Vznikl U-Multirank a očekává se, že se jej zúčastní pět set vysokých škol z Evropy a celého světa.

Nový žebříček má být přesnějším a uživatelsky přívětivějším průvodcem nabídkou vysokých škol. Na rozdíl od stávajících způsobů hodnocení se zaměří na širší škálu výsledkově orientovaných faktorů. Školy budou hodnoceny v pěti různých oblastech: pověst instituce v oblasti výzkumu, kvalita výuky a učení, mezinárodní orientace, úspěšnost přenosu znalostí (např. partnerství s podniky a začínajícími firmami) a regionální zapojení.

Vysoké školy se mohou ucházet o účast v novém žebříčku v první polovině roku 2013; první výsledky budou známy na počátku roku 2014. Nástroj U-Multirank začal formálně fungovat před několika dny.

Moderní a sofistikovaný nástroj hodnocení

Androulla Vassiliou, evropská komisařka pro vzdělávání, kulturu, mnohojazyčnost a mládež, nový projekt U-Multirank vítá: "Jedná se o moderní a sofistikovaný nástroj hodnocení odrážející bohatou rozmanitost vysokoškolského vzdělávání. Stávající mezinárodní systémy hodnocení vysokých škol stále přikládají příliš velkou váhu pověsti školy v oblasti výzkumu. Náš multidimenzionální žebříček poskytne přesnější a srovnatelnější údaje o kvalitě vysokých škol.

U-Multirank pomůže mladým lidem k volbě správné školy a bude motivovat instituce ke zvyšování kvality v celé řadě činností. Stane se také užitečným nástrojem pro orgány s rozhodovací pravomocí, neboť jim poskytne podklady pro tvorbu účinných strategií vysokoškolského vzdělávání pro budoucnost."

Komise v zájmu nestrannosti, kvality a ověřování pověřila hodnocením vysokých škol nezávislé konsorcium. Iniciativu povede Středisko pro vysokoškolské vzdělávání (CHE) v Německu a Středisko pro studium politik ve vysokoškolském vzdělávání (CHEPS) v Nizozemsku, ve spolupráci s dalšími partnery, jako jsou například Středisko pro vědu a technologie univerzity v Leidenu, akademické vydavatelství Elsevier, Bertelsmannova nadace a softwarová firma Folge 3. Při shromažďování přesných údajů budou konsorciu pomáhat národní klasifikační a jiné zainteresované organizace.

Na U-Multirank budou vyčleněny dva miliony EUR z finančních prostředků EU v rámci programu celoživotního učení s možností dalších dvou let počátečního financování v letech 2015-2016. Posléze by měla hodnocení vysokých škol provádět nezávislá organizace.

Svou školu hodnotí sami studenti

Jiný, co do spotřeby financí daleko skromnější, ale co do vypovídající hodnoty neméně významný žebříček škol vznikl už podruhé v České republice v podstatě se stejným záměrem a cílem, o jakém hovoří výše paní Vassiliou: usnadnit mladým volbu školy a škole samotné ukázat, kde jsou její plusy a minusy.

Žebříček ovšem sestavují sami studenti. Jedná se o projekt Fakulta roku, který organizuje Česká studentská unie. "Impulsem ke vzniku projektu pro nás, Českou studentskou unii, byly žebříčky českých médií, které srovnávají různé fakulty vysokých škol v ČR," vysvětluje zrod projektu Zuzana Věšínová, jeho ředitelka.

"Tyto žebříčky byly sestavovány podle různých kritérií, ovšem to podstatné, pohled studenta na jeho školu či fakultu, v nich scházel. Podle nás je právě tento pohled zásadní a vypovídá o kvalitě školy více než například citace v odborných časopisech či počet zahraničních studentů. Posouzení kvality školy z pohledu studentů by mělo posloužit i budoucím vysokoškolákům při výběru studia. Důležité je rovněž vědět, že žebříčky jsou sestaveny s ohledem na počty studentů, aby nebyly znevýhodněny malé fakulty."

Ve druhém ročníku Fakulty roku studenti začali hlasovat v listopadu 2012, a to v těchto kritériích:

  • Zajímavé předměty (máte na fakultě/škole zajímavé předměty?),
  • schopnost vyučujících zajímavě vyložit látku,
  • příprava do praxe/práce (připravila vás škola/fakulta dostatečně prakticky do pracovního procesu?),
  • možnosti realizace a zapojení do studentských nápadů a projektů na škole/fakultě,
  • spolužáci (máte kamarádské, týmové a inspirativní spolužáky?).

Pravidla soutěže umožňují hlasovat studentům a absolventům vysokých škol, a to buď prostřednictvím sociální sítě Facebook zdarma, nebo přes SMS z mobilního telefonu.

Každý účastník má pět hlasů, díky kterým může objektivně hodnotit svoji fakultu nebo soukromou vysokou školu. Hodnota kladného hlasu je 1 bod, hodnota záporného je 0,5 bodu. Výsledek určí rozdíl mezi kladnými a zápornými body. Titul nejlepší nebo nejhorší fakulta roku dostane ta fakulta, která získá nejvíce či nejméně hlasů.

Rozhodování lze obohatit vlastními fotografiemi školy. Ty budou následně schváleny organizátory soutěže a vloženy k profilu dané fakulty/školy.

Hlasování bylo uzavřeno 11. ledna. Soutěže o nejlepší fakultu akademického roku 2012/2013 se zúčastnilo 20 734 respondentů.

A výsledky?

Nejlepší fakulty:

  1. Fakulta lesnická a dřevařská ČZU v Praze
  2. Fakulta financí a účetnictví VŠE v Praze
  3. Právnická fakulta MU v Brně

Nejlepší soukromé VŠ:

  1. NEWTON College, a. s.
  2. Pražská vysoká škola psychosociálních studií, s. r. o.
  3. Škoda Auto, a. s. Vysoká škola Mladá Boleslav

"Již druhý ročník našeho projektu ukázal, kde mají studenti příznivé studijní podmínky. Výsledky zároveň ukazují fakultám, kde mají prostor pro zlepšení. Žebříčky hlasování jsou vodítkem také pro budoucí vysokoškoláky například v tom, kde se vyučují zajímavé předměty, kde vyučující dokáže zajímavě vyložit látku nebo kde škola připravuje studenty do praxe," řekla k průzkumu Zuzana Věšínová.

Studenti vybírali také nejlepší střední školu, gymnázium a vyšší odbornou školu pro rok 2012/2013. Kriteria hodnocení byla stejná jako v případě vysokých škol. Nás zajímají hlavně ty vyšší odborné.

Nejlepší VOŠ:

  1. Vyšší odborná škola a Střední odborná škola zemědělsko-tech nická Bystřice nad Pernštejnem
  2. Vyšší odborná škola stavební a Střední škola stavební Vysoké Mýto
  3. Vyšší odborná škola Cheb

Organizátor celé akce, Česká studentská unie, je největší studentskou sítí v České republice. Zastřešuje více než 40 studentských organizací a unií z vysokých škol různých směrů, od ekonomických a technických, po lékařské, právnické a zemědělské.

Síť těchto organizací každoročně pořádá mnoho desítek aktivit s dopadem na stovky tisíc vysokoškoláků. Tematicky sahají od provozování studentských médií a pořádání odborných přednášek po studentské majálesy.


Vyšlo v příloze HN Kariéra&vzdělávání.