Začnu trochu jinak. Manažeři doufají, že vzdělávání jim pomůže vyřešit problémy ve firmě. Na různých školeních se dovídají spoustu zajímavé teorie, kterou pak už nezvládnou aplikovat do reálného života. Tento neúspěch nebývá výsledkem jen jejich neschopnosti, ale je způsoben hlavně tím, že ne všechny modely z literatury jsou vhodné do každé firmy a za každé situace.

Tyto zkušenosti pak způsobí, že manažeři říkají, že nemají čas chodit někam "do školy", protože musí pracovat a řešit každodenní problémy. Vlastně přestanou věřit, že učení je to, co jim pomůže k lepším výsledkům.

Může s tím pomoci Action Learning?

Myslíme si, že ano. Princip Action Learning je jednoduchý - učení nenastává v okamžiku, kdy umíte zopakovat přečtené, ale v okamžiku, kdy něco zlepšíte. Jednoduchým příměrem lze říci, že když si přečtete, jak se používá kladivo, výsledkem bude teprve s jeho pomocí opravený plot.

Na naší škole celý proces učení začíná okamžikem, kdy student-manažer přemýšlí, jaké má ve firmě problémy. Potom se s pomocí lektora a na základě zkušeností ostatních studentů hledají teorie, které by mu mohly s řešením pomoci.

Neskládají se žádné zkoušky - že se manažer naučil, se pozná podle toho, že pomocí projektů něco zlepší ve své firmě či organizaci. Struktura projektů je vymyšlena tak, aby co nejvíce umožnila domyslet řešení do konkrétní situace ve firmě.

Ale projekt je také pouze teorie - plán, co je možné udělat, a jeho realizace se nemusí podařit. Máme však zjištěno, že cca 80 % těch projektů se skutečně uvede do praxe, což považujeme za výborný výsledek.

Takže co je Action Learning?

Řekl bych, že zaměření na praxi, jenže jde do jisté míry o klišé - na svém webu to má skoro každá firma zabývající se vzděláváním. Asi přesnější by bylo důsledné propojení praxe a učení. Co se učí, musí být aplikovatelné v praxi, a opačně. A učí se jen to, co v praxi využijete.

Říkáme, že naše studium je nejnáročnějším manažerským vzděláváním v ČR. Náročností však myslíme hlavně schopnost teorii přizpůsobit a dotáhnout do reálných výsledků. Jen se učit nazpaměť není náročné, to je nuda.

 

Autor je lektor TC Business School