Internet se stal základním prostředkem pro úspěšné hledání práce. Čím dál více si to dnes uvědomují nejen personalisté, ale i uchazeči o zaměstnání. Personalisté, kteří hledají nové cesty k budoucím zaměstnancům právě prostřednictvím internetu, využívají nejen osvědčené formy uveřejňování nabídek na nejrůznějších pracovních portálech, ale v poslední době se snaží využít také potenciál, který jim nabízejí sociální sítě a online komunikace po internetu.

FACEBOOK - DOBRÝ SLUHA, ALE ZLÝ PÁN

Oblíbenost této sociální sítě v našich zeměpisných šířkách za posledních několik let rapidně vzrostla. Jejím prostřednictvím sdílí svoje soukromí miliony Čechů a Češek, aniž by si často uvědomovali, že i jejich facebookový profil může mít v budoucnu vliv na úspěch u pracovního pohovoru. Sami personalisté přiznávají, že si uchazeče s oblibou prověřují na internetu, protože jejich osobní profil - právě například na Facebooku - hodně prozradí o nich samotných. Personalisté, ale i případní nadřízení se tak dozví nejen informace o tom, jak se uchazeč chová ve svém vlastním prostředí mezi přáteli, ale i to, jaké jsou jeho zájmy, jakou hudbu poslouchá, s jakými hnutími a iniciativami sympatizuje a zda a jakým způsobem se zapojuje do diskusí. Způsob prezentace sebe sama proto může dosti zásadním způsobem ovlivnit názor zaměstnavatele na potenciálního zaměstnance ještě předtím, než se s kandidátem setká osobně na přijímacím pohovoru. Je proto velkou chybou, že si to mnozí, a zvláště mladí, uživatelé sociálních sítí neuvědomují.

Facebook ovšem na druhou stranu nabízí personalistům a pracovním portálům možnost vytvořit si zde vlastní stránku, jejímž prostřednictvím pak prezentují aktuální nabídky práce všem, kteří si právě tuto stránku přidají mezi svoje oblíbené. Potenciální uchazeči tak mají ihned k dispozici nejaktuálnější pracovní nabídky, včetně všech potřebných kontaktů. Tyto nabídky se jim zobrazí na jejich vlastní zdi pokaždé, když se přihlásí na Facebook. "Tyto možnosti sociální sítě Facebook jsme začali využívat již v roce 2009 a za tři roky fungování jsme tímto způsobem zprostředkovali práci již několika desítkám lidí. Možnost přidat si stránku našeho portálu mezi svoje oblíbené využívají hlavně mladí lidé do 40 let," popisuje zkušenosti s využíváním Facebooku v personalistické praxi Weronika Kondziołková, ředitelka pracovního portálu džob.cz.

Na Facebooku ovšem také funguje několik skupin, které sdružují nabídky práce v konkrétních oborech nebo nabídky příležitostných brigád. Facebook tak firmám hledajícím zaměstnance a na druhé straně i lidem hledajícím práci poskytuje prostor, kde mohou být sdruženy na jednom místě všechny aktuální nabídky. Hledání práce či brigády je tak pro uchazeče velice pohodlné, stačí se pouze přihlásit na svůj profil a v oblíbeném a známém uživatelském prostředí jednotlivé nabídky procházet.

PROFESNÍ VIZITKA NA LINKEDIN

Stále více Čechů využívá rovněž pracovní sociální síť LinkedIn pro navazování profesních kontaktů, ale i pro hledání práce. Tuto sociální síť využívají především lidé s vyšším vzděláním, podnikatelé či manažeři. V profilu kromě základních osobních informací, informací o dosaženém vzdělání a současného zaměstnání dostávají prostor i doporučení a reference z předchozích zaměstnání od bývalých nadřízených. I proto se LinkedIn stal oblíbenou pomůckou v rukách personalistů a headhunterů, kteří mohou hledat vhodného kandidáta na pracovní pozici mezi obrovským množstvím potenciálních uchazečů. Pro všechny zaregistrované se tu nabízí možnost komunikovat mezi sebou v odborně zaměřených skupinách a mít tak přístup nejen k novinkám, ale i k pracovním nabídkám z oboru, který je pro daného jedince prioritní.

SKYPE V RUKÁCH PERSONALISTY

Skype je dlouhodobě nejpoužívanějším online komunikátorem, který propojuje živý přenos obrazu i zvuku. Uživatelé na celém světě jej mohou používat zcela zdarma. Zatímco v zahraničí se Skype v personalistice používá již zcela standardně, v České republice zatím jeho potenciál personální agentury neobjevily. Využívá jej například portál džob.cz, který jeho prostřednictvím komunikuje s lidmi hledajícími práci i s jejich případnými zaměstnavateli. Pokud si uchazeč mezi své kontakty přidá skypekontakt DŽOBcz uvedený na stránkách portálu, může se s ním pak kdykoli, kdy je online, spojit budoucí zaměstnavatel nebo HR specialista personálního portálu s aktuální nabídkou práce. Uchazeči o zaměstnání tak snadno z pohodlí domova mohou zdarma hovořit s odborníkem-personalistou o možnostech, které jim trh práce momentálně nabízí.

UPLATNĚNÍ SLUŽEB SKYPE PŘI JAZYKOVÉ VÝUCE

Výhody online komunikace ocení i zaměstnavatelé, kteří nechtějí zdlouhavě procházet životopisy ani vést dlouhé pohovory s uchazeči o práci. Díky Skype mohou se zájemcem o práci hovořit napřímo. Ze zaregistrovaných uchazečů na pracovním portálu dostanou kontakty na vhodné kandidáty, kteří vyhovují zadaným parametrům dané pracovní pozice, a mohou jim kdykoli zavolat. Svého budoucího zaměstnance zastihnou v neformálním prostředí, mohou mu položit jakoukoli otázku a pozorovat, jak zareaguje. Otestují si jej tak online a ušetří čas oběma stranám.

Možnosti služby Skype se dnes rovněž často využívají také při jazykových kurzech. Uchazeči o zaměstnání si doplněním jazykových znalostí rozšíří možnosti uplatnění na trhu práce. Jazykové kurzy online pořádá stále více jazykových škol a poptávka po nich neustále roste. Výuka po Skypu probíhá opět v domácím prostředí a v čase, který si student sám zvolí.

Moderní komunikační nástroje, tedy sociální sítě a Skype, se v posledních letech staly nepostradatelnými pomocníky při práci HR manažerů, kteří se v současnosti snaží naplno využít potenciál internetu. Uchazečům o práci zase usnadňují hledání jejich vysněného zaměstnání a zároveň zvyšují úspěšnost jejich uplatnění na trhu práce.

 

Výhody online komunikace ocení i zaměstnavatelé, kteří nechtějí zdlouhavě procházet životopisy ani vést dlouhé pohovory s uchazeči o práci. Díky Skype mohou se zájemcem o práci hovořit napřímo.