U kulatého stolu, ke kterému dnes v Praze spolu s novináři usedla ministryně školství Miroslava Kopicová, děkal Fakulty strojní ČVUT František Hrdlička, předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová, generální ředitel společnosti ČEZ Martin Roman a HR ředitelka ČEZ Hana Krbcová, se diskutovalo právě o tomto ožehavém a pro další rozvoj naší ekonomiky důležitém tématu.

"Za posledních pět let se počet studentů naší fakulty snížil o téměř 30 procent," sdělil novinářům děkan Fakulty strojní ČVUT František Hrdlička. Starší údaje zase uvádějí, že zatímco v roce 1985 absolvovalo v Praze jadernou fyziku 50 lidí, nyní je jich nejvýše patnáct. "Analýza Národního vzdělávacího fondu ukazuje, že do roku 2016 by jen pro výrobu elektřiny, tepla a rozvod plynu v ČR mohl rozdíl mezi pracovníky odcházejícími do důchodu a absolventy příslušných technických fakult činit až 14.000 pracovníků."

Ministryně školství Kopicová hovořila o nutnosti zatraktivnit výuku matematiky, fyziky nebo chemie už od základních škol, s čímž úzce souvisí nutnost vychovávat pedagogy schopné poutavě a zajímavě tyto předměty vyučovat. Na zlepšení přírodovědného a technického vzdělávání na základních školách je také určeno asi 4,5 miliardy korun z evropských fondů, která by mohly školy čerpat už letos. Vysoké školy by se podle ministryně zase měly více snažit popularizovat vědu.

„Investice do jaderné energetiky jsou pro celou společnost dlouhodobým závazek. Cyklus jaderné elektrárny trvá cca 100 let. Od plánování, přes licenční proces, výstavbu a provoz až po vyřazování z provozu jsou potřeba 4 generace pracovníků, na něž jsou kladeny vysoké nároky na znalosti, dovednosti a hlavně zvládání rizika,“ popsala Dana Drábová specifické potřeby lidských zdrojů v jaderné energetice. "Schopné lidi neudržíme bez skutečných projektů, na kterých mohou svůj um prokázat."

Elektrárenská firma ČEZ bude v příštích deseti letech potřebovat až 12.000 nových expertů na energetiku. Už nyní spolupracuje s 32 středními a 11 vysokými školami, školí například kantory, jak zábavně učit fyziku, studentům zase nabízí exkurze do jaderné elektrárny. Studentům středních škol je určen program Jaderná maturita, pro vysokoškoláky zase Letní univerzita. „Skupina ČEZ minulý rok odstartovala dlouhodobý projekt FutureMotion – Energie zítřka. Chceme více sledovat a podporovat vývoj technologií a postupů, investovat do aplikovaného výzkumu a podílet se na zavádění nových technologií do praktického využití. V rámci projektu se zaměřuje na výzkum a vývoj, environmentální investice včetně podpory elektromobility, malé kogenerace a energetické úspory a chytré sítě,“ uvedl Martin Roman, generální ředitel společnosti ČEZ. Schopní absolventi tak naleznou nejen stabilní a dobře placené zaměstnání, ale mnohdy i vzrušujícího celoživotního koníčka. „Podporujeme nábor do technicky zaměřených škol, deklarujeme zájem o budoucí absolventy, čímž se snažíme ovlivnit rozhodnutí rodičů nebo přímo mladých lidí. I když od tohoto úsilí nemůžeme čekat okamžité výsledky, věříme, že se dlouhodobě vyplatí,“ shrnula aktivity ČEZ v této oblasti Hana Krbcová, HR ředitelka ČEZ.
Přiblížit energetiku a Skupinu ČEZ mladým lidem mají nové stránky www.kdejinde.cz, na kterých od pondělí běží soutěž pro studenty gymnázií, odborných učilišť, středních a vysokých škol s technickým zaměřením. Soutěž začala o půlnoci z 14. na 15. února a končí půlnocí z 12. na 13. března 2010. Na interaktivních stránkách, které svým designem připomínají počítačovou hru, budou soutěžící studenti odpovídat na otázky týkající se aktivit skupiny ČEZ. Ke správným odpovědím navedou studenty právě stránky www.kdejinde.cz. Studenti mají šanci vyhrát jednu ze 40 cen. Pět nejlepších získá notebooky Hewlett Packard, dále mohou studenti vyhrát 10 mobilních komunikátorů HTC Touch, 10 externích disků s kapacitou 500 GB a 15 flashdisků s kapacitou 32 GB.

Poptávka po jaderných inženýrech, kvalifikovaných technicích či krizových manažerech je přitom vysoká i v jiných státech Evropy nebo USA. Zájem o studium techniky převažuje nad humanitními obory jen v asijských zemích. Žáci třeba za Singapuru nebo Hongkongu také se svými znalostmi matematiky a přírodních věd vítězí v různých mezinárodních srovnáváních. České děti naopak v loňském průzkumu propadly, jejich znalosti se v těchto oblastech nejvíc zhoršily.