U příležitosti jeho 20. výročí existence, které připadá na nadcházející rok 2007, zahájila v Bruselu Evropská komise tiskovou konferencí, na které 7.12. vystoupil předseda Evropské komise José Manuel Barroso a komisař odpovědný za vzdělávání a odbornou přípravu Ján Figel’.erasmus_08th.jpg

Předseda Evropské komise José Manuel Barroso vyjádřil uznání programu ERASMUS za jeho klíčovou úlohu v modernizaci systémů vysokého školství v Evropě. Program ERASMUS podporuje mobilitu studentů i učitelů a rozvíjí projekty mezinárodní spolupráce mezi vysokými školami v celé Evropě. Do systému je v současnosti zapojeno devadesát procent evropských vysokoškolských zařízení. Dále řekl: „ERASMUS již přerostl své poslání pouhého vzdělávacího programu. Řadě studentů evropských vysokých škol nabízí první šanci žít v cizí zemi. Stal se společenským a kulturním fenoménem. Jde o vynikající příklad, čeho může dosáhnout koordinace na evropské úrovni v oblasti vzdělávání, a je dobrou předzvěstí nedávno navrženého Evropského technologického institutu, který je, stejně jako Erasmus před dvaceti lety, zbrusu novou koncepcí, jež odráží vizi a víru ve společný evropský postup, který má větší přínos než souhrn osamocených byť vynikajících iniciativ.“

Evropský komisař pro vzdělávání, odbornou přípravu, kulturu a mnohojazyčnost Ján Figeľ podotkl: „Erasmus zásadní měrou přispěl a nadále přispívá k otevírání vysokoškolských systémů z EU v mezinárodním i evropském měřítku. Těch několik měsíců v cizině bývá i zlomovým momentem v životě tisíců studentů: 80 % účastníků jsou ve své rodině první, kdo studovali v zahraničí.“ Závěrem dodal: „Mezi nedořešené otázky patří výše příspěvku, neboť stipendium z programu Erasmus je i nadále příliš nízké na to, aby umožnilo účast studentům se slabším finančním zázemím. Proto Komise vyzývá členské státy, aby zvýšily svou podporu programu, aby jej zpřístupnili většímu počtu studentů, zejména pak zájemcům ze znevýhodněného prostředí.“

Program Erasmus byl schválen v červnu 1987. V prvním roce se jej zúčastnilo 3 244 studentů. V roce 2005 to bylo již 144 032 studentů, téměř 1 % celého studentstva v Evropě. Tento podíl je ještě vyšší u vysokoškolských učitelů. Mobilita učitelů v rámci programu Erasmus dosahuje 1,9 % všech učitelů v Evropě, konkrétně jde o 20 877 lidí.

V posledních dvaceti letech využilo stipendií programu Erasmus více než milion a půl studentů, 60 % z nich přitom byly ženy a dívky. Cílem Evropské komise je dosáhnout do roku 2012 celkového počtu 3 milionů studentů a studentek.

Podle provedených studií může být účast v programu ERASMUS důležitou výhodou při hledání zaměstnání – stáž v zahraniční vnímají dnes zaměstnavatelé jako cennou zkušenost. Navíc Erasmus byl a zůstává motorem změn v evropském vysokém školství. Pomohl přetvořit systémy vysokého školství v Evropě tím, že se stal inspirací pro boloňský proces, významnou iniciativu k zjednodušení odlišných systémů vysokého školství v Evropě (boloňského procesu se dnes účastní 45 zemí). V tomto ohledu je zajímavé, že všechny vysoké školy z EU, které jsou uvedeny v šanghajském žebříčku, se účastní programu ERASMUS.

erasmus_02th.jpgV rámci oslav výročí Erasmu byla v sídle generálního ředitelství pro vzdělávání a kulturu v Bruselu zahájena výstava o historii a perspektivách programu. Výstavu zahájil komisař pro pro vzdělávání, odbornou přípravu, kulturu a mnohojazyčnost Ján Figeľ spolu s generální ředitelkou GŘ pro vzdělávání a kulturu Odile Quentin (viz foto).