Nejjednodušší základní prvek, zpětná vazba, nám, zdá se, dělá problémy jak na úrovni komunikace mezi manažery tak i na úrovni komunikace s podřízenými. Připomíná mi to hledání inteligentního života ve Vesmíru. Vědci z planety Země neustále vysílají signály do Vesmíru a čekají odpověď. Doufají v potvrzení, že nějaká jiná inteligentní forma života existuje, že uslyší naše pozdravy a odpoví. Když dostaneme zpětnou vazbu, budeme znát situaci.
A to je přesně to, co mám na mysli. Věřte nebo ne, většinou lidé rádi dostávají informace o tom, zda svoji práci dělají dobře. Kde přesně by se mohli zlepšit, zda dělají ve své oblasti dost, jak přispívají celkovému úspěchu firmy. Náš výzkum ukazuje, že kontinuální zpětná vazba a hodnocení jsou klíčová aktuální témata většiny organizací.
Jsem stále překvapován, jak lidé, kteří jsou tak sociální a hovorní mimo práci, se vypnou, jakmile otevřou dveře kanceláře. My jako lidé jsme druh, který funguje na principech komunikace. Používejte proto svoji sílu. Hovořte s lidmi. Ptejte se jich. Povídejte jim. Ukazujte jim. Dokončete okruh.
Samozřejmě, velká část problému, proč nedáváte zpětnou vazbu, je často v tom, že zpětná vazba, kterou byste chtěli dát, je negativní. Tak tedy, v rámci své nejlepší manažerské taktiky, neřeknete raději nic. Kam vás to dostane? Vedle důsledků, které znáte, uvědomte si především sklon k průměrnosti.
A protože veškerá snaha o zvyšování výkonnosti je zaměřena na kvalitu, ziskovost a flexibilitu, průměrnost není to, co chcete. Takže, první pravidlo pro zpětnou vazbu je - pokud jde něco dobře, potvrďte to.
Druhé pravidlo zní, pokud potřebujete udělat korekci, někomu říci, aby se vrátil na svou úroveň nebo obecně máte něco negativního na srdci, řekněte to! Konstruktivní kritika není jen eufemismus. Je to taktika zaměřená na výsledek, taktika, která upírá pozornost akcím, které nás od něj vzdalují.
Třetí pravidlo je pravidlo ALE....přečtěte si jej znovu. Ne ALE. Jak jen dokážeme zničit jednoduchou situaci, šanci pro konstruktivní kritiku, způsob jak člověka znovu zaměřit na jeho výkon tím, že řekneme ale.
"Pracuješ opravdu tvrdě, ale.."
"Líbí se mi tvoje myšlenka, ale..."
"Těší mě pozornost, kterou věnuješ tomuto projektu, ale..."
"Pozorně sleduji tvé úsilí, ale..."
Lidé zapomenou na první část věty ve chvíli, kdy jejich mozek zasáhne ALE. Pamatujte: snažíte se odstranit negativní zpětnou vazbu a používat konstruktivní kritiku. Nezašpiňte se s ALE, zkuste A.
Jednoduché "A"
Efekt tohoto přístupu je velmi zajímavý. Lidé si pamatují první A druhou část vašeho komentáře. Zkuste ty samé věty s A. Zkuste si je sami, na svého psa, říkejte je svým přátelům. Zvykněte si dávat zpětnou vazbu konstruktivně. Zaměřte zpětnou vazbu na to, co chcete, ne na to, co nechcete. A dosáhněte lepších výsledků.
Steven Kelly, KNO Česko
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist