Radí: Mgr. Klára Lichá, Senior Consultant

klara (),

Adecco/Lee Hecht Harrison

– divize kariérových služeb

Před vstupem na trh pracovních příležitostí se vyplatí věnovat čas řádné přípravě a zásadně neoslovovat bezmyšlenkovitě desítky personálních agentur. Ke všem hovorům na téma zaměstnání je dobré přistupovat jako by se jednalo o důležitý pohovor s personálním ředitelem společnosti, ve které chcete pracovat.

Rozhodne-li se člověk udělat změnu v kariéře anebo začít pátrat po příležitostech na trhu práce po skončení studií, musí si uvědomit, že  se tento trh rozděluje do dvou kategorií. První lze nazvat formální neboli publikované nabídky práce, druhou pak neformální, nepublikované pracovní příležitosti.

Kde bude pátrání efektivnější? Dle odborníků  v oblasti personalistiky a dlouholetých zkušeností vyznívá skóre jednoznačně pro druhou jmenovanou kategorii, ve které by měla být obsažena většina všech volných pracovních míst, která ve firmách existují. Informace o těchto příležitostech se šíří ústní formou přes různé neformální sítě kontaktů.

Publikovaný trh práce představuje pouze menší část ze všech volných pracovních míst. Ta jsou obvykle zveřejňována pomocí inzerátů v médiích a samozřejmě své nezastupitelné místo v procesu náboru zaměstnanců mají personální agentury.

A právě na ně nyní zaměřme svoji pozornost. Personální agentury se velmi zjednodušeně řečeno zabývají zprostředkováním zaměstnání a dalšími službami v oblasti lidských zdrojů. První pravidlo, týkající se činnosti personálních agentur, temporary help agentur nebo tzv. „head hunters“,  zní, že všechny pracují pro zaměstnavatele, tedy pro portfolio svých klientů a ne pro uchazeče o zaměstnání. Vyhledávají pro firmy nejvhodnější kandidáty na nabízené pozice a ty skutečně dobré personální společnosti také ručí za jejich kvalitu. To znamená, že je třeba se na místě uchazeče o práci připravit na to, že pokud personální agentura nemá od svých klientů zadánu žádnou pozici odpovídající vašemu profesnímu profilu, tak nebude proaktivně pracovat na tom, aby vám odpovídající zaměstnání našla. Na druhou stranu tento fakt neznamená, že nemůžete poslat svůj profesní životopis do personální agentury, projít pohovorem s konzultantem a být čekatelem v jejich databázi, se kterou konzultanti pracují jako s prvním základním zdrojem kandidátů na nově otvírané pozice. Nicméně daleko větší naději na získání místa máte, pokud reagujete na konkrétní nabídku, kterou agentury zveřejňují inzercí volných pozic v tištěných médiích nebo na Internetu či jiném místě veřejně přístupném, třeba na vývěskách ve výloze svých kanceláří.

Jak zvolit správně, se kterými agenturami má význam spolupracovat? Samozřejmě, jde to vzít podle Zlatých stránek, informace lze získat v inzertních rubrikách, odborných časopisech či na Internetu. Co potom? Rozeslat životopis s průvodním dopisem všem agenturám? Tak to není cesta zrovna efektivní. Lepší je věnovat trochu času získání informací o personálních agenturách a posoudit je z různých hledisek, např. geografického záběru, z hlediska specializace na určitá odvětví průmyslu či na úroveň pozic ve firmě. Důležité je také, zda je společnost certifikována dle norem ISO a jak dlouho působí na českém trhu. A pak si na základě těchto informací udělat výběr relevantních agentur, které oslovíte.

K pohovoru s konzultantem v personální agentuře je dobré přistupovat jako k samotnému přijímacímu pohovoru u náborového manažera ve firmě. Je to vynikající příležitost vyzkoušet si celý proces nanečisto. Člověk může být daleko klidnější, protože prozatím o nic nejde. Nicméně je vhodné přijít na schůzku připravený.  Co to znamená? Především znát alespoň rámcově svůj profesní cíl, to znamená mít vytýčený směr, kterým se má  kariéra ubírat, vědět, co chce člověk dělat. Mít s sebou profesní životopis, kopie vysvědčení, diplomů a důležitých certifikátů. Při pohovoru neodpovídat pouze na otázky konzultanta, mít připraveny svoje dotazy, snažit se dozvědět co nejvíce informací o nabízené pozici a dané firmě. Ovšem téma platu, případně vyjednávání o něm, je třeba odložit až na interview ve firmě. V odpovědích je dobré být otevřený a upřímný. Jen tak může personální konzultant správně posoudit vhodnost kandidáta pro danou pozici. Není nejvhodnější v personální agentuře konzultovat svoji vizi kariéry. Konzultant by mohl mít tendenci tlačit uchazeče do pozice, kterou má právě volnou a přesvědčovat ho, že to je to nejsprávnější místo. 

O prozrazení citlivých osobních údajů není nutno se v kvalitní personální agentuře strachovat. Agentura všechny registrující se uchazeče požádá o písemné vyjádření souhlasu s přechováváním osobních údajů v její databázi. Pokud je uchazečův profesní životopis zaslán klientovi, tak vždy pouze na základě jeho souhlasu a zásadně by v něm neměly být uvedeny žádné osobní údaje, jako věk, zdravotní stav, počet dětí, rodinný stav ani kontaktní data.  Personální agentura zajistí termín setkání uchazeče s náborovým manažerem ve firmě a kandidáta o něm informuje. V případě, že je prezentovaný uchazeč firmou odmítnut již na základě profesního životopisu, je také na příslušném konzultantovi, aby o tom kandidáta informoval.

Radí: Mgr. Klára Lichá, Senior Consultant, Adecco/Lee Hecht Harrison – divize kariérových služeb