Na otázku, jaký vliv má název určitého povolání na to, zda si ho mladí lidé zvolí, se snaží odpovědět výzkum Spolkového ústavu odborného vzdělávání v Německu (BIBB). První výsledky ukazují, že má v rozhodování o budoucí kariéře nejméně tři důležité funkce.
Názvy povolání vyvolávají představu o činnostech, požadavcích, příležitostech a platech spojených s příslušným zaměstnáním. Odborníci však tvrdí, že profesní role a název povolání se v tomto ohledu často rozcházejí. Představa o povolání vyvolaná názvem se neshoduje se skutečným profilem. Předcházející studie například ukázaly, že mlynář je spojován spíše s představami z pohádek než s dnešními požadavky. Proto si toto povolání volí jen málo mladých lidí.
Některá povolání byla v důsledku modernizace přejmenována. Dřívější rozhlasový a televizní technik se stal technikem informační elektroniky, dentální asistent zase kvalifikovaným dentálním zaměstnancem. V těchto případech vedly nové názvy ke zvýšení prestiže daného povolání v očích mladých lidí.
Přejmenování ovšem může profesi také uškodit. Při změně názvu povolání pracovník vodovodů a kanalizací (Ver- und Entsorge) na odborného pracovníka v technologii odpadních vod (Fachkraft für Abwassertechnik) se naopak prestiž kýženým způsobem nezvýšila.
Všechny informace o možnostech volby povolání není možné obsáhnout dopodrobna. Název povolání pak nezřídka slouží jako filtr, který zachycuje ta povolání, o kterých bude mladý člověk ještě dále uvažovat. Rozhoduje o tom právě první dojem, který název povolání vyvolá. Měl by být například dostatečně srozumitelný. Navíc, jak studie prokázala, část mladých lidí reaguje na množství informací tím, že se jim vyhýbá. První dojem z názvu povolání je tak pro tuto skupinu nejdůležitější. V kontaktu s jinými se lidé vždy snaží vyvolat představu, kterou by si přáli, aby si druzí o nich vytvořili. Název povolání používají lidé ve společnosti jako vizitku své osoby.
Mladí lidé proto podle výzkumu německého BIBB zkoumají, zda název jejich budoucího povolání bude podporovat jejich sociální identitu. Dávají přednost názvům, které jsou spojovány s inteligencí, vzděláním, bohatstvím a uznáním. Pokud tomu tak není, často si určité povolání nezvolí, i když ho z hlediska náplně práce považují za zajímavé. (MR)

Celý článek najdete na www.nuov.cz.