„E-learning je velice dobrý doplněk jazykové výuky, ale sám o sobě nestačí. Aby byla jazyková výuka úspěšná, musí být v prvé řadě intenzivní, a to e-learning není,“ říká ředitel jedné z nejúspěšnějších firem na organizování individuálního studia v zahraničí Klusák.

Nadšenci do on-line vzdělávání, které je založené na maximálním využití počítačových technologií, však oponují. Poukazují na to, že člověk se při e-learningu může studiu věnovat tak dlouho, jak chce, kdy a kde chce a navíc individuálním tempem. A sypou z rukávu i další výhody: úspora času s dojížděním, nižší náklady na studium, možnost okamžitého otestování nabytých znalostí a zábavná interaktivní forma výuky.

„Ano, e-learning má samozřejmě své nepopiratelné výhody. Ale platí, že je to především udržovací výuka. Jazykové kurzy v cizině nemůže e-learning nikdy nahradit,“ je přesvědčen Klusák. „Jazyk není jen o učení se, o slovíčkách, o frázích. Je to také kontakt s reáliemi. Jazyk je o kultuře, o chování,“ dodává tento bývalý pedagog.

On-line nebo na vlastní kůži?
Pokud jde o elektronické vzdělávání v cizím jazyce, k nejznámějším metodám patří Skype Learning. Konverzace, výklad nové gramatiky a vůbec procvičování s lektorem probíhá na dálku s využitím aplikace Skype. Přes internet si můžete telefonovat i s rodilým mluvčím vzdáleným tisíce kilometrů. V hodinách se využívají videokonference, interaktivní multimediální materiály, poslechová cvičení.

Zajímavou metodou je také vyučování na principu eTandem, která spočívá v tom, že se dva žáci navzájem učí svůj mateřský jazyk. Úspěch výuky v takové dvojici je založen na vzájemné podpoře a pomoci jednoho studenta druhému. Měli by strávit stejnou dobu nad studiem každého z jazyků a každý by měl být stejnou dobu žákem i učitelem.

Podle ředitele INTACTu je každá metoda přispívající k jazykovému vzdělávání dobrá, čím jich bude více, tím lépe. „Žádný z těchto e-trendů ale nemůže konkurovat výuce s živými kantory na kurzech v zahraničí,“ konstatuje Klusák s tím, že kdo se učí v zahraničí, věnuje cizímu jazyku celý den. Musí v cizí řeči běžně komunikovat a má velmi omezenou možnost používat mateřský jazyk.

Pohybuje se mezi reálnými lidmi, komunikuje s hostitelskou rodinou, s mnoha lektory, se studenty z celého světa, s místními lidmi. „Slyší reálné přízvuky a najednou zjistí, že angličtin je spousta,“ popisuje Klusák. Poznáte přátele z celého světa, jejich mentalitu, kulturu. A ještě se k tomu všemu dobře pobavíte.

Teenageři chtějí víc…
Mladí studenti dnes nestojí o biflování, chtějí při učení něco prožívat, někoho poznat a také se bavit. Zlepšení jazykových dovedností v kombinaci se skvělými zážitky je zkrátka ideální představa aktivních teenagerů o výuce cizího jazyka, klidně i o prázdninách. Investovat do ní se vyplatí jak kvůli zlepšení výsledku u maturity, tak kvůli lepším možnostem pracovního uplatnění.