4. Nevyužití přidané hodnoty agentur ze strany klienta

Drtivá většina firem se dívá na agentury jako na dodavatele služby. Je to velmi smutné a nemohu s tímto názorem souhlasit. Podobný postoj může fungovat, pokud si objednáváte jasně definovatelný produkt s měřitelnou specifikací. Agentura lidi nepěstuje, ale hledá, a jak jsme si řekli, lidé myslí a mluví. Při hledání zaměstnanců musí agentura a budoucí zaměstnavatel stát na jedné straně a táhnout za jeden provaz. Děje se to tak? Zcela výjimečně. Je běžnou praxí, že zaměstnavatel vytváří konkurenční prostředí tím, že hledá zaměstnance paralelně sám, interně místo nabídne stávajícímu zaměstnanci a agentura (bez informací o těchto probíhajících krocích) pracuje ze všech sil a často se propracuje ke zklamání. Firma dále obvykle zadá zakázku několika dodavatelům, kteří se mohou přetrhnout, aby našli vhodného kandidáta. Jaký je výsledek? Všechny agentury hledají ve stejné skupině kandidátů, předhánějí se v prezentacích stejných zájemců, aby byli první, zkracují hodnocení kandidáta na minimum, případně zasílají jen životopis s cílem si kandidáta „pojistit“ jako první. Takže HR manažer pak musí paradoxně zastávat roli arbitra a rozhodovat, komu zmíněného kandidáta přizná. Moudrý manažer se rozhodne pro kandidáta s kompletním hodnocením. Proč? Protože právě proto agentury existují. Aby pomáhaly managementu hledat ty správné lidi. Proč má firma platit za to, že jí někdo pošle jako první životopis bez komentáře? Pak musí manager zaplatit agentuře penězi a svému zaměstnavateli časem při pohovoru a hodnocení kandidáta bez cizí pomoci. Zní vám uvedená situace nepochopitelně? Děje se to neustále. Jak tomu předejít? Navázáním partnerství a zužitkováním přidané hodnoty agentur k profitu klienta.

5. Partnerství mezi stranami

Jak jsem uvedl výše, všem – agentuře, klientovi i kandidátovi jde o jeden cíl. Zaměstnat kandidáta. Během své praxe jsem se snažil o takový synergický efekt a často se to i povedlo. Základem takového řešení je definice cílů, příprava plánu a rozdělení rolí mezi agenturou a klientem. Každý z partnerů má pak jasno v tom, co má udělat, společně se podporují a celý proces náboru je v mezích možností hladký a směřuje k cíli. Současný trend ze strany zaměstnavatelů je spíše zvýšení statistické šance na nalezení vhodného kandidáta pomocí dalšího zdroje – agentury a případné přenesení zodpovědnosti na tuto agenturu.
Je nutno si uvědomit, že to bude právě zadavatel, kdo zaměstná kandidáta, bude jej řídit a sklízet ovoce jeho práce. Proto by se měl snažit o maximální kooperaci s agenturou s cílem získat toho nejlepšího kandidáta na trhu. Nemám ovšem na tuto záležitost černobílý pohled a zastávám názor, že ne každá agentura je schopna pracovat v tomto partnerství. Kvalita vykonané práce, konzultanti s dostatečnými zkušenostmi a serióznost jsou nezbytné pro navázání profesionální spolupráce. Pokud agentura není schopna uchopit strategický cíl klienta, dlouhodobá spolupráce bude fungovat těžko. 

6. Pochopení potřeb klienta

Tento úkol je klíčový ze strany agentury pro vybudování dlouhodobé spolupráce s klientem. Pokud se to povede, může agentura pomoci klientovi přemýšlet nad personálními plány a poskytovat tu pravou přidanou hodnotu. Tedy poskytnout radu, začít hledat vhodné kandidáty s předstihem, pomoci s reorganizací atd. Toto prolínání je cílovým a žádaným stavem při spolupráci mezi oběma stranami. Strany se stávají partnery, sledují společný cíl a dosahují jej. V opačném případě probíhá nárazová spolupráce při náborech jednotlivých pozic s malým efektem.
Aby ovšem bylo možno dosáhnout tohoto stavu, musí být i klient schopen pochopit a přijmout přidanou hodnotu agentury.
Nebudu v tomto odstavci vyjmenovávat služby, které může řádná agentura poskytovat, ale pokusím se na příkladě ukázat všem zúčastněným jiný úhel pohledu na spolupráci s partnery v oblasti lidských zdrojů:

Vážený kliente, personální agentura je obchodní firma poskytující služby. Tak jako úklidová firma poskytuje úklid objektu. Ruku na srdce, také berete do ruky prachovku, když vám večer a v noci uklízí kanceláře? Prosím, raději najděte a vychovejte si v agentuře partnera, který vám přinese daleko více než jen občasného kandidáta.
Vážené agentury, vím, že závodit nikdy nepřestanete ale zkuste se zastavit a zamyslet, jakou přidanou hodnotu jste klientovi schopni přinést. Vedl jsem několik workshopů v personálních agenturách a byl jsem překvapen, jaký prostor pro zlepšení mají obchodníci i konzultanti v produktovém myšlení. Nejen přidělení pracovníci a permanent placement živí firmu.
Vážení kandidáti, buďte seriózní a chápejte hledání zaměstnání jako práci, kterou musíte dělat dobře. Pokud nedostanete odpověď, požadujte ji, protože na ni máte právo. Rozhodnete-li se hledat práci pomocí agentury, najděte si v ní svého konzultanta a držte se jej.

Práce s lidskými zdroji je velmi komplexní a náročná činnost, ale je zároveň krásná a pestrá. Přiznejme si, není to skvělý pocit, když nám poděkuje člověk, kterému jsme pomohli nalézt práci, nebo jej přímo zaměstnali? Určitě ano.

Marek Sedláček vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity v Hradci Králové. Pracoval na vedoucích pozicích ve společnosti Adecco a Manpower, od počátku roku 2009 vede vlastní společnost Viveka s.r.o.

 

 

 

Viveka s.r.o. je společnost podnikající v oblasti personálních služeb. Kromě recruitmentu a flexibilního zaměstnávání se zabývá tvorbou a realizací systémových řešení v oblasti lidských zdrojů jako například projekty na úsporu nákladů v oblasti HR, snižování fluktuace, personální audit, testování a rozvoj zaměstnanců.