Internet v posledních letech připomíná přeplněnou dálnici lemovanou většími či menšími městy plnými lidí. Pokud se personalista rozhodne obsazovat volná místa pro svého zaměstnavatele prostřednictvím tohoto svobodného media, může se stát řidičem bludného náborového autobusu, který zmateně bloudí mezi jednotlivými městy a v každém se setká s jinou infrastrukturou a kvalitou služeb a rozdílnými cenami za to že smí na obecní vývěsku vylepit svou poptávku po kvalitním zaměstnanci. V jednom  dostane krásný, do detailu vypracovaný, avšak pevně strukturovaný formulář, který mu je za nemalý obnos umístěn na přeplněnou inzertní plochu. Jinde dostane umaštěný papír na který si může napsat co chce, ale který bude posléze odhozen na hromadu podobně popsaných papírů.


Jednoduše řečeno, úroveň inzertních portálů na českém internetu je velmi, velmi rozdílná. Nebudeme zbytečně trávit čas popisem většiny bezvýznamných serverů, které nenabídnou nic jiného než to, že si do nepřehledného, unifikovaného a zpravidla nevzhledného formuláře zadáte nabídku. Ta je poté v podobně nevzhledné, nepřehledné a uživatelsky nepřátelské formě uložena mezi mnohdy neaktuální a několik měsíců staré inzeráty mamutích personálních agentur.


Vynecháme-li i popis chronicky známých aplikací největších hráčů na českém virtuálním tržišti práce, které na jednu stranu mají nepopiratelnou kvalitu něčeho, co se vyvíjí již léta, ale na druhou stranu trpí prakticky nulovou možností přizpůsobení individuálním požadavkům klientů a v neposlední řadě se snaží z klientů dostat poslední zbytky peněz. Můžeme přeskočit i vedlejší aktivity velkých vyhledávačů a zpravodajských serverů, které vedle svých hlavních služeb a informací nabízejí i nabídky práce. Zde chutě personalistů uspokojí nikoliv kvalita, nýbrž kvantita návštěvníků a nepoměrně příznivější cena. Šťastnému náboráři přichází tuny více či méně kvalitních odpovědí e-mailem, ale zvládnout administrativu s tím spojenou, projít hlouběji zaslané životopisy a zajistit profesionální kontakt s respondenty a odpovědi pro ně je téměř nad lidské síly.


Existuje nějaká střední cesta?
Mimo výše popsaných možných překážek na cestě k novým zaměstnancům může personalista narazit i na takový online pracovní server, který netrpí přesyceností vložených dat, přehnanými finančními nároky, přebujelým vnitřním aparátem, striktními šablonami, nutností zaplatit si i to, co uživatel nepotřebuje, či prezentovanými „filtry“ vyhledávání, které trpí permanentní poruchovostí. Mnozí zadavatelé uvítají i prostor pro svou inzerci, který nebude zahlcen nevěrohodnými nabídkami přímého prodeje nebo pouze fakt, že inzerce na pozici účetní v sekci „finance“ nebude odsunuta na nižší pozice poptávkou po realitních makléřích či kadeřnicích ve stejné sekci.


Šikovný, cíleně a nearogantně propagovaný online server dokáže, po vzoru svých gigantických bratříčků zasadit pracovní nabídku do líbivých korporátních barev, to celé zasadit do kariérní mikrostránky, která nejen prezentuje nabídky práce, ale i informuje o aktivitách inzerující firmy. Samozřejmou službou je i zpřístupnění neveřejné databáze životopisů, ve které může personalista vyhledávat a „lovit“, aniž by musel sledovat kredity a přepočítávat je složitě na finanční měnu nebo mít na paměti, „kolik stojí který region“.


Nesporná výhoda alternativních online inzertních portálů je v jejich variabilitě a v široké paletě nadstandardních služeb, v tom že se s personalistou veškeré jeho požadavky řeší na míru. Přeje si personalista aplikaci k uchovávání odpovědí? Chce mít možnost sbírat na jednom místě odpovědi z libovolného množství náborových kampaní provozovaných na jiných serverech? Nebo snad chce mít na přání postavený celý náborový modul s evidencí nákladů na jednotlivé nábory se vším všudy, včetně exportů do své interní personální aplikace a statistik? Portál, který toto nabízí zpravidla disponuje teamem nadaných, dogmaty nesvázaných vývojářů, kteří neradi oprašují svůj deset let starý systém, ale pro které je každý nový klient výzvou k tomu rozšířit svůj výtvor o něco nového. Stejně jako v kancelářích sedí obchodníci, od kterých zřejmě personalista neuslyší „to není možné, odporuje to naší strategii“, ani se nedočká naučených odpovědí, které vždy znamenají to samé jako „dejte si k nám inzerát a víc po nás nechtějte“. Jediná nevýhoda je v náročnosti na čas. Nestandardní přání pravděpodobně nevyplní do druhého dne, ale dojde k dohodě na konkrétním termínu.


Alternativní server nemůže sice svou velikostí soupeřit se svými staršími rozrostlými konkurenty, ale nabízí „zlatou střední cestu“ ve volbě správného nástroje, který zajistí návratnost vložených nákladů. Za tyto investované peníze klient může očekávat inzerci volných pracovních pozic a profesionální prezentaci firmy jako upřednostňovaného zaměstnavatele. Může také získat dobře odvedenou službu směrem ke kandidátům. „Pracovitý“ a „pro-aktivní“ online server oslovuje nejen zájemce o práci, ale i ty ještě nerozhodnuté, kteří teprve čekají na ten správný impuls. Využívá pro to spolupráce s oborovými a odborně zaměřenými portály a hledá nové cesty například prostřednictvím sociálních sítí jako je Facebook nebo Twitter. Má pravděpodobně také možnosti za využití různých mediálních nástrojů spustit HR kampaně napříč pracovním trhem tak, že personalistův inzerát nebude utopený v oceánu podobných nabídek kdesi na konci předposlední stránky lokálního zpravodaje, ale dokáží naopak oslovit konkrétní skupinu čtenářů, posluchačů či uživatelů různých komunikačních nástrojů. Nebojí se skloubit novinky na síti s mnohokrát prověřenými marketingovými kampaněmi k přesnému zaměření na konkrétní cílovou skupinu. Kupříkladu kombinací všech těchto nových i osvědčených starých cest může být při náboru čerstvých absolventů do trainee programu dosaženo výsledku srovnatelného s náborem na některém z největších českých portálů. A to za zlomek ceny.


Doba je zlá, kde tedy ušetřit?
Znakem současnosti je dvakrát otočit každou korunu před tím, než se za něco utratí. Je tedy jen na personalistovi jestli bude chtít ušetřit a využije některou z nabídek inzerce zdarma, která ovšem má dopad srovnatelný s cenou a nula od nuly pojde. Personalista samozřejmě může vzít svému zaměstnavateli poměrně  veliký „balík“ peněz a utratit ho za služby velkých hráčů, které na jednu stranu můžou přinést kýžený výsledek, ale zároveň dostane jen to, co mu bude nabídnuto, ale cokoliv bude zavánět nestandardním požadavkem, bude v horším případě odmítnuto a v lepším bude v odpovědi natažená ruka čekající na další štědrý příspěvek. Třetí možnost je nechat si za zlomek ceny postavit vlastní řešení splňující maximum vysněných funkcí a zkusit využít nových cest, skloubit v jednom personální kampaň a výstižné informace o možnostech zaměstnanců v jeho firmě. Může si, na rozdíl od aplikací přehlcených portálů rozhodnout, které funkce jsou pro něj zbytečné a které  naopak chybí. Personalista zde v podstatě dostane do ruky plně flexibilní řešení. Pokud tedy náborář shání nové zaměstnance, může se zajímat o to, jak při zachování vysokého standardu náboru nových zaměstnanců zároveň uspořit další prostředky.

 

Markéta Švedová po ekonomických studiích se věnovala profesní praxi v sektoru FMCG, kdy pracovala na vedoucích manažerských pozicích, se zodpovědností za obchod a obchodní tým. V roce 2000 ji headhunteři ulovili do svých řad a od té doby se věnuje executive search, personalistice a HR poradenství.

Recruit CZ (www.recruit.cz) je headhunterská společnost, která nabízí služby executive search, zajišťuje recruitment všech úrovní napříč hlavními sektory naší ekonomiky, vede projekty outplacementu (www.outplacement-services.cz)  a kariérního koučinku a spravuje přední český pracovní inzertní portál Online Práce (www.onlineprace.cz). Pro své headhunterské služby provozuje také webový portál www.headhunters.cz.