Tradiční způsoby hledání pracovníků

Ještě před nějakými deseti patnácti lety bylo zcela běžné inzerovat pracovní pozici v tisku, který byl považován za nejjistější způsob, jak oslovit žádoucí okruh potenciálních zaměstnanců. Velikost inzerátu, jeho úprava a samozřejmě také zvolené médium bylo přizpůsobeno právě charakteru obsazované pracovní pozice. Dnes už se inzerce v tisku pomalu stává přežitkem a společnosti ji spíše využívají k vlastnímu marketingu. Hlavní pozornost v inzerci volných míst se upíná k internetu, resp. k tzv. specializovaným pracovním serverům, které fungují v podstatě jako elektronický inzertní prostor. Hledání zaměstnanců pomocí těchto serverů se tak stalo jednou z tradičních metod. Kromě internetové inzerce ale zaměstnavatelé využívají i další způsoby hledání pracovníků:

-  z vlastních zdrojů - tedy stávající zaměstnanci společnosti. Tato metoda skýtá mnoho výhod, ale má smysl především ve velkých firmách, v nichž mohou zaměstnanci změnou vykonávané práce v rámci společnosti profesně růst - a to jak směrem „nahoru“, tak po horizontále, prostě přesunem do jiného týmu či oddělení.

- z externích zdrojů - pomocí inzerce na pracovních portálech, v tisku, prostřednictvím vlastních webových stránek apod.

- prostřednictvím externích dodavatelů  - personálních agentur u pozic do administrativních, pozic specialistů či nižšího a středního managementu nebo head hunterských společností u pozic do vrcholového managementu.

- prostřednictvím tzv. referenčních programů – které má většina velkých společností na českém trhu. V rámci takového programu firma nabízí finanční odměnu svému stávajícímu zaměstnanci, pokud doporučí „vzácného“ odborníka či manažera na otevřenou pozici. Vyplacení finanční odměny je zpravidla podmíněno tím, že doporučený specialista či odborník opravdu nastoupí a ve společnosti nějaký určený čas pracuje.

Nové trendy náboru

Nové trendy v náboru souvisí samozřejmě také s internetem. Nespočívají už ale pouze v jeho tradičním využití jako inzertního prostoru, ale především ve využívání tzv. sociálních sítí a možností cíleného marketingu. 

Počet uživatelů internetu v České republice se pohybuje někde okolo 54 % . Oproti průměru v EU je to stále o něco méně. Zde má totiž přístup na internet přes 60 % domácností. A jací lidé dnes hledají v ČR na internetu pracovní uplatnění? Pokud bychom se měli při odpovědi na tuto otázku orientovat podle toho, jaké pracovní pozice jsou na internetu inzerovány, tak je odpověď jednoduchá: Pracovní uplatnění hledají na internetu všichni. I když někteří asi častěji a někteří méně často. Podíváme-li se totiž na výčet inzerovaných pracovních pozic na největších českých pracovních portálech, dá se říct, že firmy skutečně inzerují všechny typy pracovních pozic od juniorních (vhodných pro absolventy) až po pozice seniorních specialistů a manažerů. Významně jsou zde ale zastoupeny i profese dělnické a manuální práce.

Fenomén Sociální sítě

S rozvojem internetu došlo i k tomu, že se lidé na něm začali sdružovat a vytvářet komunity. Ty začaly vznikat z různých důvodů: profesních, zájmových, pracovních apod. Tento trend se  rozvinul až po tzv. sociální sítě, tedy weby, na kterých si registrovaný uživatel vystaví svůj profil, fotografie, názory apod. Tyto sociální sítě bychom mohli rozdělit na globální (Linkedin.com, Facebook.com atd.) a lokální (libimseti.cz, lide.cz apod.). Pro účely vyhledávání nových zaměstnanců jsou podle mého názoru vhodné obě kategorie.

Globální sociální sítě

Linkedin.com je zaměřený výhradně na prezentaci profesních znalostí, dovedností, zkušeností, dosažených titulů apod. Člověk, který si na Linkedin vytvoří svůj profil, sleduje v podstatě jediný cíl - ukázat potenciálnímu zaměstnavateli, co všechno umí a co všechno má profesně za sebou. Linkedin je jakousi přehlídkou profesionálů, kteří nejen, že si zde vytváří svůj profil, ale aby ještě více zdůraznili věrohodnost a objektivitu zveřejněných informací,  žádají své kolegy a obchodní partnery, aby jim k jejich profilu umístili referenci, tedy zhodnotili kvalitu jejich práce, dosavadní spolupráci apod. Být na Linkedin se stává v určitých kruzích téměř otázkou prestiže.

A jak Linkedin funguje? Klíčové je mít ve své „databázi“ co nejvíc kontaktů (tzv. connections). Čím víc jich máte, tím víc profilů zajímavých lidí a jejich „známých“ a kontaktů je ve vaší síti a tím více jste „in“. Toto je zvlášť cenné, pokud jste například head hunter a nebo náborový specialista ve větší společnosti, protože se prostřednictvím takovéto sítě můžete v podstatě zcela zdarma kontaktovat s množstvím zajímavých profesionálů. Linkedin lze však samozřejmě využívat i k navazování obchodních kontaktů. Momentálně je zde registrováno něco málo přes 73 tisíc Čechů. Co se cílové skupiny týče, jsou to lidé s vyšším vzděláním, kteří hovoří anglicky, protože Linkedin zatím nemá českou jazykovou mutaci. A v čem má Linkedin pro potenciální zaměstnavatele největší přidanou hodnotu? Kromě vyhledávání v rámci „privátní“ sítě kontaktů nabízí i možnost komerčního inzerování volných pozic přesně definované skupině kandidátů. Hledáte marketingového odborníka, který je jazykově vybaven, pracoval ve velké nadnárodní FMCG korporaci a žije v Bulharsku? Zacilte inzerát na Linkedin přesně na tento profil lidí, kteří jsou na něm registrováni. A co lze vzkázat potenciálním uchazečům o zaměstnání? Chcete-li, aby se o vás vědělo, jaký jste profesionál a čeho všeho jste ve svém pracovním životě už dosáhl/a, vytvořte si svůj profil na Linkedin.

Facebook.com je trochu jiného zaměření než Linkedin. Není totiž přehlídkou profesionálů, kteří si na webu dělají jakýsi personální marketing. Facebook je sociální síť v pravém slova smyslu. Je to místo, kde se lidé setkávají a kde se navazují staré ztracené kontakty. Lidé si přes Facebook posílají osobní sdělení a komentáře, ve svých profilech velice často umisťují fotografie svých dětí, psů, koček, fotografie z dovolených apod. Jinými slovy, sdělují si tak informace ze svého soukromého života. Ale nejenom ty. Na rozdíl od Linkedin existuje dnes Facebook i v české jazykové mutaci, takže jeho používání je otevřeno mnohem širšímu publiku. Čechů je na Facebooku momentálně něco okolo půl milionu. A jak lze Facebook využít při hledání pracovníků? Je to především prostřednictvím inzerce. Ta je na tomto webu, ale i na jiných sociálních sítích unikátní, protože ji lze velmi přesně zaměřit na určitý typ kandidáta. Zveřejněný inzerát se tak bude zobrazovat pouze potenciálním uchazečům, kteří splňují předem navolený profil: např. země, věk, popř. vzdělání či pohlaví.

Lokální sociální sítě

Libimseti.cz a lide.cz patří k nejnavštěvovanějším lokálním sociálním sítím v České republice. Obě mají návštěvnost více než jeden milion unikátních uživatelů měsíčně. Obě jsou zaměřeny na mladé lidi, i když na libimseti.cz „chodí“ především středoškoláci a na lide.cz širší skupina uživatelů. Stejně jako u Facebooku jsou i tyto sociální sítě především o setkávání, navazování kontaktů, seznamování se a o osobních vzkazech. Lidé sem nechodí proto, aby hledali pracovní uplatnění. Přesto relativně snadné cílení konkrétního sdělení na těchto stránkách (může to být např. inzerce volné pracovní pozice či informace o výhodách zaměstnání v konkrétní společnosti) skýtá velký potenciál. Inzerovat lze samozřejmě tradičně formou bannerů, ale u těchto stránek, kam chodí především mladí lidé za zábavou, bude vždy účinnější něco kreativního a neotřelého. Na těchto stránkách se nabízí prostor pro různé soutěže, zábavné hry, virtuální profily apod. Využívání těchto sociálních sítí je tak nejvhodnější k oslovení nějaké rozsáhlejší cílové skupiny, např. hledá-li společnost větší počet čerstvých absolventů středních škol, je ideální oslovit je právě např. na libimseti.cz. Bude-li forma tohoto oslovení zábavná a vtipná, je pravděpodobné, že odezva bude velice zajímavá. Samozřejmě nic není zdarma a je nutno říci, že vzhledem k masivní návštěvnosti těchto stránek je zde jakýkoli způsob inzerce relativně nákladnou záležitostí. Možnosti cílení inzerce jsou však skutečně unikátní.

Cílený marketing

Způsobů jak hledat na internetu potenciální zaměstnance a/nebo práci je skutečně mnoho. Zmínila jsem pouze několik nejznámějších sociálních sítí. Existují však další možnosti a nové stále vznikají. Patří mezi ně například tzv. sponzorované odkazy, které fungují na bázi klíčových slov. Když uživatel zadá do vyhledavače určité heslo, je velice pravděpodobné, že se mu spolu s relevantními informacemi zobrazí i placená reklama (tzv. sponzorovaný odkaz). Ten se zobrazí na základě klíčového slova, které nějak souvisí s hledanou informací. Další možností jsou různé virální kampaně, kdy si dostatečně zajímavá a kreativní informace najde na internetu svou cestu sama a to prostě tak, že si ji uživatelé internetu začnou sami přeposílat.

Jaké jsou tedy nové trendy v náboru?

Je to hledání nových cest, jak využít obrovského potenciálu internetu (celosvětově je „na síti“ více než 1,5 miliardy uživatelů) a jak cíleně oslovit konkrétní skupinu lidí, kteří možná momentálně ani aktivně pracovní uplatnění nehledají, ale které máme zájem oslovit my.

 Věra Newbold je absolventkou Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. V oblasti náboru zaměstnanců pracuje od roku 2000. Nejdříve jako vedoucí pražské kanceláře společnosti Hofírek Consulting, poté jako Senior Account Manager ve společnosti Square One. Ve společnosti Telefónica O2 Czech Republic působí na pozici Supervizor pro nábor od roku 2007.

Telefónica O2 Czech Republic je předním integrovaným telekomunikačním operátorem na českém trhu a největším operátorem ve střední Evropě. V současnosti provozuje téměř osm milionů mobilních a pevných linek, což z ní činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb na světě. Provozuje nejrozsáhlejší pevnou a mobilní síť včetně sítí 3. generace - datovou síť CDMA a síť UMTS, která umožňuje přenos dat, hlasu, obrazu a videa. Firma je i předním poskytovatelem ICT služeb v zemi.