Vydání tzv. zápočtového listu, tedy potvrzení o zaměstnaní, je základní povinností zaměstnavatele v případě skončení pracovního poměru zaměstnance. Tuto povinnost stanoví zaměstnavateli přímo zákoník práce v ustanovení § 313. S nevydáním potvrzení o zaměstnání nespojuje zákoník práce sice žádnou konkrétní sankci, nicméně pokud by zaměstnavatel způsobil, zvláště pak nevydáním (zadržováním) zápočtového listu, zaměstnanci škodu, např. tím, že mu tak znemožnil uzavřít nový pracovní poměr či že mu z důvodu neprokázání ukončení pracovního poměru nebyl přiznán nárok na podporu v nezaměstnanosti, a zaměstnanec toto prokázal, mohl by se pracovník účinně domáhat náhrady vzniklé škody. Ani poté, co by zaměstnavatel zaměstnanci případně způsobenou škodu nahradil, nezanikla by jeho povinnost zápočtový list vydat.

Protože zápočtový list nemůže být vydán nikým jiným než bývalým zaměstnavatelem, doporučuji tazateli v případě, že mu jej zaměstnavatel nevydá, jej písemně vyzvat k jeho vydání, a pokud na tuto výzvu reagovat nebude, pak podat stížnost na příslušném úřadu práce, který může ve správním řízení uložit zaměstnavateli pokutu. Vydání zápočtového listu se bývalý zaměstnanec rovněž může domáhat u soudu.