- Vždy: Uvědomte si, že narůstající stres staví lidi do pozice boje o přežití, což se projevuje instinktivním útěkem před hrozbou nebo snahou zachránit před ní jiné. V pracovním prostředí to vypadá nenápadně - nevyřízené telefonáty, maskování pohrdání vtipy, obviňování, ignorování nebo obrana druhých. Úkolem manažera je naučit se tyto varovné signály rozpoznávat. Hledejte rušivé chování, které se opakuje. „Dramatická královna" například stále pomlouvá, „mučedník" si stěžuje na všechno a „unikač" nevytrvá dostatečně dlouho, aby vyřešil problém.

- Někdy: Dobrou taktikou, kterou byste měli vyzkoušet, je poskytnout zaměstnancům čas k tomu, aby mluvili o svých ekonomických obavách. Pokud existuje prostor k upřímné výměně znepokojení s kolegy, je zde i zdravá kapacita vyjádřit se a jít dál. Pak lze pracovat produktivněji.

- Nikdy: Nevytvářejte pracovní prostředí, v němž budou vzkvétat vzorce chování typické pro boj o přežití. Nepodněcujte zaměstnance, aby budovali kulturu falešných úsměvů, skrytého hněvu a mlčení. Z dlouhodobého pohledu by to vedlo k nahromadění a výbuchům emocí. Neznamená to však, že byste měli tolerovat pracoviště, kde budou jen volně plynout emoce a práce bude stát, protože pomluvy a fámy ochromí produktivitu.

Zdroj: CIO, Ivitera