Slýchali jsme to často jako děti a jako dosplělí jsme stejnými slovy varovali své potomky před nebezpečím, kterému se mohli vystavit, pokud neposlechli. Ale jsou tyto rady správné i pro život dospělého? Zkušenosti z reálného světa naznačují, že k úspěchu často vede zcela jiná cesta. Takže jak na to?

- Hrajte si se zápalkami. Buďte připraveni riskovat. Dobrovolně se účastněte projektů, které přesahují vaši pohodlnost nebo zkušenosti. Nestyďte se za své názory. Namísto přijetí osoby s největšími zkušenostmi zkuste například přijmout někoho s odlišným názorem a čerstvým pohledem.

- Nejde o to, jak hrajete. Důležité je, zda vyhrajete. Soustřeďte se na překonávání svých cílů. Pokud je vaším úkolem vytvořit obchodní plán, který zvýší vaše příjmy o 15 %, budete posuzováni podle toho, zda se příjmy skutečně zvýší.

- Mluvte s cizími lidmi. Budujte kontakty. Žena, vedle níž sedíte v letadle, může být vaší budoucí významnou klientkou. Ta, s níž jedete ve výtahu, může být vaší novou regionální manažerkou. Nestyďte se. Seznamujte se s novými lidmi a zajímejte se, co dělají. Předpokládejte, že každý, s nímž mluvíte, zná alespoň jednoho člověka, který vám může pomoci s rozvojem kariéry.

- Buďte vidět a slyšet. Ujistěte se, že máte hlas. Udržování viditelnosti znamená ovlivňování druhých prostřednictvím vzájemných vztahů. Využijte všech možností mluvení na poradách, nabídnout váš názor, dobrovolně pracovat apod. Upoutejte na sebe pozornost, aby vaši nadřízení věděli, kdo jste a za čím stojíte.

- Buďte slabí. Empatie je stěžejní součástí všech vztahů, i těch obchodních. Je v pořádku plakat nebo ukázat zranitelnost. Citlivost vůči druhým vytváří motivovanou pracovní sílu a týmového ducha.

- Odmlouvejte a nehrajte si na hodného. Některé případy vyžadují ostrou debatu, je-li třeba dosáhnout dohody nebo kompromisu. Nebojte se proto konfliktů a konfrontací, abyste se nepřipravili o důležité příležitosti. Buďte připraveni obhájit své názory. Získáte si tak respekt. Hodní mohou skončit jako poslední.

- Ne vždy se dělte s ostatními. Buďte trochu sobečtí. Chraňte si své nápady ujistěte se, že ti, kteří rozhodují o vaší kariéře, jasně vidí vaše úspěchy. Využívejte příležitostí, jak své úspěchy prezentovat.

- Ne vždy respektujte starší. Když se dostanete do nové pozice, předpokládá se, že budete poslouchat starší a zkušenější. Ujistěte se však, že budete postupovat s moderními trendy a technologiemi a vaše prostředí přijme skutečnost, že nic nezůstává stejné.

- Seďte rovně a dávejte pozor. V tomto případě měly maminky pravdu. Nebudete-li pozorní, mohou vám utéci dobré příležitosti. Jak často se vám například stává, že jen sedíte na poradě, zatímco kolega „ukradne" vaši myšlenku?

Zdroj: Management Issues, Ivitera